سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که به مردم خوش گمان گردد، دوستی آنان رابه دست می آورد . [امام علی علیه السلام]
بیستجان لنجان
 
از فرق سر تا ناخن پا، خواب شبکه های ماهواره ای برای جوانان!
جوانان به عنوان اصلی ترین سرمایه اجتماعی، موتور محرک تحولات اجتماعی و آینده سازان یک کشور هستند که به دلیل این ویژگی ها دشمنان سرمایه گذاری ویژه ای برای به تباهی کشاندن آنها و دور کردنشان از هویت اصلی شان کرده اند.
 
     بدون شک، غرب به موازات کسب توانایی ها و اقتدار سرشار مادی و تکنیکی، در عرصه معنویت و مکارم اخلاقی، شدیداً به انحطاط گراییده است و بر این اساس، نه تنها جوامع غرب، بلکه بیشتر جوامع بشری دستخوش بحران های گوناگون شده اند.
 

از میان ابزارهایی که فرهنگ ها و تمدن های دیگر را به چالش های جدی کشانده، ماهواره است که با هدف تهاجم فرهنگی به دیگر کشورها در عرصه رسانه ها، جایی برای خود باز کرده است. ماهواره از جمله پدیده هایی است که وقتی پا در صحنه اجتماعی و سیاسی کشورمان گذاشت، عده ای را به طرفداران و مخالفان افراطی خود تبدیل کرد.

 از سویی هویت هر انسانی به فرهنگ و تمدن او بر می گردد و انسانی که دارای فرهنگ و تمدن نباشد دچار بحران هویت گشته و از او یک شخصیت کاملا وابسته و متکی به دیگران می سازد و دائما چشمش به دیگران بوده تا خود را مو به مو همانند آن ها سازد و این مطلب به ویژه در مورد ملت ایران که دارای فرهنگ کهن و اصیل می باشد بسیار خطرناک بوده و تهدیدی بسیاری جدی به شمار می آید.
 

از طرف دیگر قوام جامعه به اخلاق و رعایت اخلاقیت افراد جامعه می باشد و زمانی که انسانیت، حریم های شخصی ، خانواده و... از بین برود چنین جامعه ای از درون خالی شده و با تلنگری در هم می ریزد و این مساله در مورد جوانان و نوجوانان مهم تر است ماهواره از طریق پخش فیلم های غیر اخلاقی که نتیجه ای جز بی بند و باری، بی حیایی، مشوش شدن ذهن جوان و... ندارد.

 در سلسله نوشتارهای جوان و ماهواره به دنبال بررسی همه جانبه تاثیرات شبکه های ماهواره ای بر روح و روان جوانان به عنوان سرمایه های اصلی یک کشور هستیم. ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/6/28:: 9:31 صبح     |     () نظر
 
بی حجابی آزادی زنان نیست، اسارت مرد و زن باهم است
 در لابه‌لای نظرات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در خصوص مقوله‌ی حجاب، به این نکته برمی‌خوریم که ایشان صراحتا به شبهه‌ی آزادی زن به مثابه اختیاری بودن حجاب (و صدالبته در ادامه تبدیل می‌شود به برداشتن حجاب) پاسخ می‌دهند. همان‌طور که احتمالا شما هم مواجه شده‌اید، عده‌ای این شبه را مطرح می‌کنند که باید خانم‌ها حتی در جامعه‌ی اسلامی که تحت زعامت حکومت اسلامی‌ست، خانم‌ها را مختار بگذارند که حجاب‌شان را خودشان انتخاب کنند. زیرا این کار را عین آزاد بودن زن می‌دانند.
اما حضرت امام با نگاهی بنیادی به این مقوله، حتی آزاد بودن خانم‌ها در سایر جوامع را نیز شبح آزادی بیان کرده و اصل آنرا نوعی اسارت سراسری می‌دانند:
«اکثر شما خانمها آن زمان را یاد ندارید و شاید در بین شما بسیار کم باشد که آن زمان اسفبار را یاد داشته باشد. در آن زمان به اسم اینکه مى‏خواهیم نیمى از جمعیت ایران را فعال کنیم، آن شقىّ جنایتکار (رضا شاه پهلوی) دست به یک جنایت زد و آن جنایت کشف حجاب بود؛ و به جاى اینکه نیمى از جمعیت ایران را فعال کند آن نیم دیگرى هم که نیمه مردان بود به‏طور بسیار زیادى از فعالیت انداختند و این عروسکهایى که درست کردند و در همه ادارات جا دادند و در همه خیابانها راه انداختند، آنهایى که در ادارات بودند، سایر افرادى که در ادارات بودند را هم از کارهاى خودشان بازداشتند و آنهایى که در خیابانها رها بودند، جوانهاى ما را به فساد کشاندند و فعالیت جوانهاى ما را از دست آنها گرفتند.
به اصطلاح خودشان مى‏خواستند که تمدن شرق را وارد ایران کنند، و با آن وضعى که درست کردند، تمدن بزرگ اسلامى را هم از بین بردند. و بحمداللَّه در شهر مقدس قم آنچنان پایدارى کردند خانمها و بانوان که مشت به دهن آنها زدند و در تهران و سایر شهرها هم اکثریت زنها، اکثریت بانوان با آن مخالفت کردند و تو دهنى زدند؛ و همان مقدار از عروسکهایى که خودشان را مهیا کرده بودند براى اینکه، ایران را به فساد بکشند، کافى بود که جوانهاى ما را، چه دخترها و چه پسرها را منحرف کنند. و خداى تبارک و تعالى بر ما، بر ملت ما منت گذاشت و نجات داد این ملت را، این بانوان را از آن نقشه‏هایى که آنها کشیده بودند. و شما ملاحظه کنید در طول سلطنت این دو نفر فاسد، این خانمهایى که آمدند بیرون و وارد جامعه شدند، اینها چه کار مثبتى انجام دادند؟ الآن را مقایسه کنید با آن وقت.» صحیفه امام، ج‏17، ص: 360-359
همان‌طور که ملاحضه فرمودید طبق دیدگاه امام خمینی(ره) که برآمده از آموزه‌های اصیل دینی و نگاهی فطری به انسان است، بی‌حجاب آمدن خانم‌ها در جامعه به بهانه‌ی آزاد بودن آنها، حربه‌ای برای در بند کردن زنان و مردان با هم است تا بدین طریق، انسان به ماهو انسان از غایت ترسیم شده برای وی دور شود و تنها ابزاری باشد برای لذت و منفعت عده‌ای قلیل از ثروتمندان.
بدیهی‌ست وقتی حضرت امام در یک بیان کلی قائل به برهنه بودن خانم‌ها به بهانه‌ی آزادی در هیچ جای دنیا نیستند، مسلما در یک جامعه‌ی اسلامی که مردم آن جامعه با دستان خود حکومت اسلامی را بر سر کار آورده‌اند، نمی‌توانند حاضر به اجرای طرح آزادی زنان در انتخاب حجاب باشند. چرا که این طرح حتما از خارج آن جامعه‌ی دینی تزریق شده و نیت‌های سیاسی استکبار جهانی را مدنظر دارد.
البته باید در نظر داشت که قانون حجاب، باید همواره از پشتوانه‌ی فرهنگی خود که در بالا آمد سیراب شود و همین مقوله است که سنگینی بار فعالیت‌های فرهنگی را بر دوش دولت و فعالان فرهنگی بیشتر می‌کند. زیرا اگر زمینه‌ی فرهنگی مد نظر کمرنگ شود، قانون مدنظر بیشتر جنبه‌ی اجباری پیدا می‌کند و مردم درگیر با آن خالی از اقناع فکری در خصوص آن خواهند شد.

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/6/28:: 9:27 صبح     |     () نظر
 
مقصران خشکی زاینده رود

ایران جزء مناطق کاملا خشک جهان و همچنین در کمربند خشکسالی نیز قرار گرفته است. بر اساس پیش بینی جهانی در سال 2050 ایران از جمله کشورهای درگیر با بحران جدی آب تلقی می شود    .   

 

به گزارش «تابناک»؛ متوسط بارندگی در جهان سالانه 700 تا 750 میلیمتر، متوسط بارندگی در آسیا 600 تا 650 میلیمتر و متوسط باندگی در کشور 200 تا 250 میلیمتر می باشد. در این میان برخی از استان های کشور از جمله استان های فلات مرکزی ایران با کمبود جدی تر آب مواجه می باشند.

 

مثلا چند سالی است که رودخانه زاینده رود در اصفهان خشک شده است و مسئولان یکی از دلایل این خشکی را میزان بارندگی در استان اصفهان که بین 120 تا 140 میلیمتر است، می دانند. در همین حال چند روز پیش مردم اصفهان در تجمعی در کنار رودخانه زاینده رود به خشکی این رودخانه اعتراض و خواستار رسیدگی مسئولان شدند.

 

یک از راهکارهای حل کمبود آب استان اصفهان بهره برداری از پروژه های انتقال آب از سایر استان ها به این استان می باشد، که البته با مخالفت جدی مسئولان و مردم استان های همجوار روبرو شده است. در همین راستا محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز گفته است؛ تأکید ویژه رئیس جمهور به معاونت برنامه‌ریزی این است که آنچه اعتبار برای احیای زاینده‌رود و حل مشکل کمبود لازم است، حتماً باید تخصیص داده شود.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/6/10:: 2:25 عصر     |     () نظر
 
رودخانه های غرب استان وسرچشمه کارون وزایندهرود+عکس

مدت هاست که از خشکی زاینده رود در محدوده شهرستان اصفهان سپری می گردد و هر چه زمان به جلو می رود، امیدها برای احیای این شاهرگ حیاتی قلب تپنده ایران زمین کم رنگ تر می گردد. این در حالی است که تا کنون از یک سو همه نگاه ها و توجه ها به سمت طرح ها و پروژه های انتقال آب از استان های همجوار معطوف بوده است و از سوی دیگر، بی توجهی مسئولین ذی ربط در سطح دولت و مجلس، اجرایی شدن این پروژه های مصوب را با چالشی جدی روبرو ساخته است. در بخش سوم آشنایی با منابع آبی استان اصفهان، باجمال به بررسی 16 رودخانه دائمی واقع در شهرستان های غربی استان می پردازیم. اکثر این رودها در شهرستان فریدونشهر واقع شده اند:


1-رودخانه پلاسجان یا پلاسگان (حوضه آبریز زاینده رود)

از شاخه های رودخانه زاینده رود که در غرب مرکز شهرستان داران و شرق مرکز شهرستان فریدونشهر و در جنوب غرب مرکز شهرستان خوانسار جریان دارد. شاخه اصلی این رودخانه از کوه قره داغ به ارتفاع 2818متر سرچشمه می گیرد، یک شاخه فرعی که از آبخیزهای شمال شرق مرکز شهرستان فریدونشهر سرچشمه می گیرد نیز در جنوب شرقِ آبادی سواران به شاخه اصلی می پیوندد. این رود آبادی های داش کسن، برف انبار، صادقیه، خلیل آباد، میلاگرد، سواران، سفتجان و نماجرد را مشروب ساخته و در نهایت به کناره غربی دریاچه سد زاینده رود می ریزد .  منبع تغذیه این رود، نزولات جوی بوده و در جهت شمال غرب به جنوب شرق جریان دارد. طول رودخانه 85کیلومتر، شیب متوسط بستر آن 8/0درصد است(سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح،1383: 48)

 

زاینده رود

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/6/7:: 2:20 عصر     |     () نظر
 
هیچکس در مسئله آب به دنبال زیاده خواهی نیست

رئیس حوزه علمیه اصفهان یکی از مهم‌ترین را‌هکارهای حلّ معضل آب در استان را جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی آب و نیز جلوگیری از تصمیمات سلیقه‌ای دانسته و تأکید کرد: درمان بسیاری از معضلات کشور، التزام به قانون و موازین قانونی است.

به گزارش رویش نیوز، آیت الله مظاهری در دیدار معاون اول رئیس جمهور با گرامیداشت هفت? دولت از خدمات و تلاش‌های رئیس‌جمهور و دولت یازدهم قدردانی و تأکید کرد: با الطاف الهی آغاز کار دولت فعلی در سال گذشته، آرامش و امید خوبی در کشور ایجاد کرد و حفظ و صیانت از این آرامش و امید، برای همه خصوصاً دولتمردان، امری ضروری و لازم است.

برخی بجای نقد منطقی به دنبال برهم زدن آرامش سیاسی کشور هستند

وی با اشاره به اینکه بعضی از مخالفان دولت، به‌جای نقد منطقی، به دنبال بر هم زدن آرامش و ایجاد تنش در فضای سیاسی کشور هستند، این روش را غیراخلاقی و نادرست دانسته و خاطرنشان کردند: دولت محترم و سایر قوا و مسئولان باید با تدبیر و دقّت، از اینگونه برخوردها عبور کنند و از آرامش فضای سیاسی کشور صیانت کرده و اجازه ندهند تنش و اختلاف در بدن? نظام به‌وجود آید و از این‌رو باید در اظهارنظرها و اقدامات خود، اتّحاد و انسجام و عقلانیّت و تدبیر را مراعات نمایند. ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/6/7:: 2:14 عصر     |     () نظر
 
حرف های مسئولان دولتی درباره زاینده رود

معاون اول رئیس جمهور به همراه وزیر نیرو و برخی دیگر از اعضاء هیئت دولت دو روز گذشته را میهمان اصفهان بودند.

به گزارش رویش نیوز، در این سفر دو روزه که همزمان بود با خبرهای خوشی از افتتاح شهر بازی رویاها و همچنین راه افتادن قطار شهری اصفهان حواشی پررنگ تر از متنی درباره آب نیز داشت.

در ادامه این گزارش اظهار نظرهای معاون اول و وزیر نیرو در جلسات و برنامه های مختلف که درباره وضعیت آب زاینده رود عنوان شده است می آید:

  جهانگیری: اصفهانی ها مطمئن باشند، آب به زاینده رود برمی گردد

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه طرح‌ها و تصمیمات خوبی در شورای عالی آب در خصوص آب اصفهان گرفته شده است، گفت: اصفهانی‌ها مطمئن باشند آب به زاینده‌رود برمی‌گردد.

اسحاق جهانگیری شامگاه گذشته در آیین افتتاحیه شهربازی رویاها با بیان اینکه مسئولان شهر اصفهان با افتتاح این پروژه در زمینه ایجاد نشاط و شادی در شهر در مقابل مردم روسفید هستند، اظهار داشت: در این راستا باید توجه داشته باشیم که اصفهان در تمام دوره های تاریخی و به ویژه بعد از انقلاب پیشتاز تمام اتفاقات کشور بوده است. ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/6/7:: 2:13 عصر     |     () نظر
 
این آب زاینده رود است یاگوشت قربانی؟؟

به نظر می‌رسد عدم دقت نظر برخی مسئولان در حل مشکل آب زاینده‌رود دیگر هیچ‌گاه مشکل این رودخانه را حل نمی‌کند.

به گزارش فارس از اصفهان، چند سالی است که دغدغه مسئولان و مردم اصفهان بر سر آب بوده است به نحوی که طی 10 سال گذشته مسئولان و نیز نمایندگان مجلس از طرفی وامدار گرفتن حق آب زاینده‌رود هستند و از طرفی دیگر با عنوان کردن عدم مدیریت آب، تقصیر این عدم مدیریت را به گردن یکدیگر می‌اندازند.

چند سالی می‌شود که نمایندگان چهارمحالی و حتی خوزستانی نیز در دفاع از حق آب مردم استان خود در مجلس بارها و بارها اعتراض کردند و از سوی دیگر نیز برخی دیگر از نمایندگان استان‌ها در جواب این نمایندگان در دفاع از مردم اصفهان خواستار بازگشت آب به رودخانه زاینده‌رود شدند و این در حالی اتفاق می‌افتد که نمایندگان مردم اصفهان نسبت به سایر نمایندگان در دوره قبلی کمتر از حق آب مردم استان خود دفاع کردند.

اختلاف‌نظر نمایندگان اصفهان بر سر آب در دوره قبلی و عدم تغییر در نحوه مدیریت آب از ضعف‌هایی است که نمایندگان اصفهان در دوره گذشته نتواستند با وجود شعارهایی که برای گرفتن حق آب مردم اصفهان می‌دهند، طلب کنند.

شدت مطالبه آب در حالی این روزها بالا گرفته است که مردم اصفهان در این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مهمترین ملاک خود را برای نماینده اصلح مطالبه گری شجاعانه و گرفتن حق مردم اصفهان و زنده کردن رودخانه زاینده رود را یکی از ملاک های اصلی خود قرار دادند.

این روزها نمایندگان اصفهان با وجود واکنش‌هایی که مردم خوزستان و سایر استانها نسبت به مواضع آب زاینده‌رود داشتند به تکاپو افتادند که ضعف‌های مدیریتی و در واقع به نحوی موانع خشکی زاینده رود را جدای از وضعیت جوی و خشکسالی برای مردم تشریح کنند. ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/6/7:: 9:56 صبح     |     () نظر
 
بسترسنگی مانع اتلاف آب درمنطقه لنجان می شود

رودخانه‌های کوچک اسیر چنگال‌های پمپ‌هایی شده‌اند که از شیره جان آنها بهره می‌برند تا مزارعی را که بدون برنامه و تدبیر ساخته شده‌اند سیراب کنند. انگار بشر در این فکر است که هر چه در طبیعت است را باید به کار گیرد و آن را به منفعتی اقتصادی برای خود تبدیل کند اما وقتی که انسان با فشار آوردن به طبیعت، نظم آن را به هم می‌ریزد نمی‌داند که تیشه به ریشه خود می‌زند.

به گزارش رویش نیوز به نقل از ایسنا، زاینده رود ، رودی که روزی زنده بود، مایه حیات خود را از چشمه‌هایی دارد که به آن می‌رسند اما اکنون قربانی برداشت‌های غیرقانونی و پمپاژهایی است که حیات را برای این رودخانه حرام ساخته‌اند. اکنون دیگر زاینده رود زنده نیست چون خیلی زودتر از اینکه مردم اصفهان و پایین دست بخواهند زندگی آن را ببینند، مردم بالا دست چیزی برای زندگی این ودیعه الهی باقی نگذاشتند.

حشمت الله انتخابی، عضو جمعیت دوستداران محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در استان چهار محال و بختیاری و اصفهان برداشت‌های غیرقانونی انجام شده است. تعداد پمپ‌های آب به 800 عدد می‌رسد و به شکل بی‌رویه‌ای از چشمه‌ها و رودها برداشت صورت می‌گیرد.

وی افزود: بدون در نظر گرفتن حق آبه از زاینده رود زمین‌های طبیعی را به کشاورزی تبدیل کردند و برای آبیاری آنها از پمپ‌ها استفاده کرده‌اند که در نتیجه آن آب چشمه‌ها و رودهای فرعی به زاینده رود نمی‌رسد.

در پیچ و خم‌های جاده‌هایی که در کنار زاینده رود قرار دارند با بسترهای سنگی بسیاری برخورد می‌کنیم. این سو و آن سو کوه است ولی در کنار جاده برنج کاری‌ها را می‌توان مشاهده کرد. "حسن آباد قلعه بزی" از جمله مناطقی است که در آن برنج کاری شده است. این محصول همان چیزی است که افرادی برای آن سر و صدا راه انداختند و گفتند اصفهانی‌ها آب می‌خواهند تا برنج بکارند! اما دریغ از اینکه اطلاعی از کاشت چندین و چند ساله برنج در این مناطق و برنج معروف لنجان ندارند.

انتخابی با بیان اینکه از مناطق برنج کاری شده بازدید به عمل آمده و استان اصفهان در این زمینه مرتکب تخلفی نشده است، ادامه داد: بخش تولید برنج در لنجان است و از گذشته نیز در اصفهان این برنج به عمل می‌آمده است. برنج یک بحث انحرافی است. مقدار برنجی که در لنجان کاشته شده اکنون نزدیک به 3000 هکتار است.

عضو جمعیت دوستداران محیط زیست با تاکید بر اینکه مازاد آب در حوضه بسته قرار دارد و چرخشی است یعنی آب مورد استفاده برنج کاران به زاینده رود بر می‌گردد‌، اضافه کرد: دوم مرداد اعلام کردند سطح زیر کشت برنج در حوضه کارون 50 درصد افزایش یافته و از 80 هزار هکتار به 120 هزار هکتار افزایش یافته اما هیچ فردی توجه نکرد در حالیکه آن منطقه یک منطقه گرمسیر است و تبخیر آب در آن العاده بالا است. از سوی دیگر نیز حوضه آن باز است یعنی این آب دیگر به کارون باز نمی‌گردد.

 

 

بستر سنگی مانع اتلاف آب در منطقه لنجان می‌شود

انتخابی با اشاره به مناطقی همچون چمان در استان اصفهان که در آن کشت برنج صورت گرفته است، تصریح کرد: آبی که در منطقه چمان مورد استفاده قرار می‌گیرد پله به پله به منطقه پایین دست می‌رسد زیرا اطراف این منطقه بستر سنگی و کوه است. پس این آب از دست نمی‌رود، آب ممکن است به زمین برود ولی یا به زاینده رود می‌رود یا به پله پایینی که مزرعه بعدی است می‌رسد.

وی با تاکید بر گزارش جهاد کشاورزی در مورد برنج کاری‌های لنجان خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش میزان مصرفی آب برنج لنجان از بادام و گردو فوق العاده کمتر است. ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/6/5:: 7:53 عصر     |     () نظر
 
پیرزنی که طومار 500 ساله زایندهرود را درهم پیچید
وقتی 512 سال پیش شیخ بهایی داشت با دقت هرچه‌تمام‌تر برای تقسیم آب زاینده‌رود طومار می‌نوشت، شاید هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کرد که روزی، با تقاضای یک پیرزن، آب زاینده رود خشک شود و هیچ سهمی به اصفهان نرسد.

مجله مهر : «چون بعضی اختلاف در قرار و سهام رودخانه مبارکه زاینده‌رود اصفهان به‌هم رسیده بود بنابراین امنای دولت قاهره چند نفر از معتمدین و معمرین را مشخص نموده به امضای عالی‌جاهان مستوفیان عظام و تصدیق حضرات… سهام و حصه هریک از قراء و مزارع را … تعیین نموده …» این، جمله‌های ابتدایی طومار منسوب به شیخ بهایی برای تعیین «حقآبه» زاینده رود است. طوماری که حدود 512 سال پیش نوشته شد تا آب رودخانه زاینده‌رود به عدالت میان مردم و کشاورزانی که درمسیر رودخانه قرار داشتند تقسیم شود.

حالا اما زاینده رود دیگر زنده نیست. نه آبی از زیر پل‌های خواجو و سی‌وسه‌پل می‌گذرد و نه کشاورزان اصفهانی به حقآبه‌های خود می‌رسند. حقآبه‌هایی که گاهی حتی مهریه زنان‌شان هم می‌شد.

اما چه شد که زاینده رود به این حال و روز افتاد؟ شاید مرور اتفاقاتی که بر این رودخانه تاریخی و محبوب افتاده، کمی موضوع را شفاف‌تر کند.

هم‌نشینی غم انگیز تابلوی «شنا ممنوع» با رودخانه ای که حالا دیگر نیست

 

مهم‌ترین معترضان به وضعیت فعلی زاینده‌رود، اهالی اصفهان هستند. آن‌ها برای اعتراض‌های خود یک سند هم دارند. سندی که پیشینه‌ای بیش از 500 سال دارد و یادگار «شیخ بهایی» است.

فقیه، دانشمند و چهره شناخته‌شده ایران در زمان صفویان، یادگارهای ماندگاری از خود به‌جای گذاشته است. اما تنظیم طومار تعیین حقآبه زاینده‌رود توسط شیخ‌بهایی، از جمله مهم‌ترین کارهای او برای اهالی اصفهان است.

طومار شیخ‌بهایی برای تقسیم حقآبه زاینده‌رود وقتی نوشته شد که اختلاف قدیمی میان ساکنان حوالی زاینده‌رود برای چگونگی تقسیم آب بالا گرفته بود. اما شیخ بهایی طومارجنگ و نزاع همیشگی آن‌ها را با تنظیم طومار حقآبه زاینده رود پیچید.

طبق این طومار که در سال 923 هجری قمری تنظیم شده است، شیخ بهایی  با محاسبه دقیق و به‌دست آوردن آمار بارندگی مناطق مختلف اصفهان،حومه و کوهستان های اطراف و همچنین سرچشمه زاینده رود، طرح دقیق نهرها و شیب و مقطع آنها و سهم استفاده آب هر باغ و محله و منزل، به مشکل و اختلاف چندین ساله این منطقه پایان داد.

طبق این طومار، جریان آب زاینده‌رود به 33 سهم تقسیم شده که هر سهم، معادل 5 شبانه‌روز قسمتی از آب رودخانه است که باید آب موجود در رودخانه به هر محله سرازیر شود. ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/6/5:: 7:47 عصر     |     () نظر
 
استاندار در نشست خبری؛ موضوع آب اصفهان را به شورای امنیت بردیم

شب گذشته استاندار اصفهان، کنفرانس خبری ای را ترتیب داده بود که طبق انتظار این کنفرانس بیشتر حول محور زاینده رود و مسئله آب چرخید.

استاندار اصفهان در نخستین سئوالی که از طرف خبرنگاران حاضر در مراسم در ارتباط با تعطیلی گلاب دو از جانب وزیر نیرو انجام شد، اظهار کرد: 19 فروردین ماه سال جاری وزیر نیرو موافقت خود را برای اجرای تونل گلاب دو پس از صدور مجوز اعلام کرد و اجرای این طرح توسط معاون برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور تایید شده است.

به گزارش رویش نیوز، رسول زرگرپور با تاکید بر این نکته که روز یکشنبه شورای امنیت ملی کشور با در خواست اصفهان با موضوع احیای رودخانه زاینده رود تشکیل شد، تصریح کرد: در راستای برگزاری این نشست مقرر شد مشکلاتی که در مورد حوضه آبریز زاینده‌ رود در دستگاه‌های مختلف وجود دارد و دو تصمیم مهم در این جلسه در خصوص حوزه آبریز زاینده رود گرفته شد، اول اینکه وزیر کشور از وزیر نیرو درخواست کرد تا دو ماه آینده تمام مواد 9گانه مصوب جامع احیای زاینده رود اجرایی شود و گزارش کامل آن را در اختیار شورای امنیت کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه دومین تصمیمی که در خصوص زاینده رود در این جلسه به تصویب رسیده است نیز ارایه برنامه وزیر نیرو در مورد اختصاص آب پاییزه به اصفهان و به شورای امنیت کشور بود، ادامه داد: تاکید شورای امنیت کشور که جایگاه اجرایی ویژه‌ای دارد بر این موضوع بسیار قابل توجه است.

* تعداد روزهای باز ماندن زاینده رود کار رسانه‌ای نیست

در این لحظه یکی از خبرنگاران در ارتباط با مدت زمان باز ماندن آب در زاینده رود سئوال پرسید که استاندار اصفهان گفت: تعداد روزهای باز ماندن آب در زاینده رود کار رسانه‌ای نیست و این باید در جلسات کارشناسی حل و فصل شود، برای شما چه فرقی می‌کند که آب چند روز در زاینده رود باز باشد، چرا به مسائل اینچنینی که در بطن نیستند توجه می‌کنید.

استاندار اصفهان همچنین در ارتباط با پروژه تونل گلاب 2 تاکید کرد: وقتی طرح 9 ماده‌ای مطرح شد برخی از مسئولان مطرح کردند که گلاب یک و دو که هر دو در استان اصفهان است سبب اعتراض و مخالفت استان همجوار قرار گرفت و به دلیل دغدغه و نگرانی که داشتند وزیر نیرو در اجرای ادامه کار تونل را متوقف کردند و معتقد بود که و در صورتی که بررسی مجدد و کار کارشناسی روی این طرح انجام شود ادامه روند طرح ادامه خواهد یافت.

*وضعیت قرمز در اصفهان به معنای عدم انتقال آب در حال و آینده است

وی در مورد وضعیت قرمزی که مسئولان وزارت نیرو در چند ماه قبل در مورد اصفهان و کرمان مطرح کردند توضیح داد: این وضعیت قرمز به معنای نبود سامانه کافی به منظور انتقال آب در حال و آینده است و احداث گلاب دو این وضعیت قرمز را خواهد شکست و مشکل را رفع می‌کند.

زرگرپور با اشاره به اینکه در زمانی که این صحبت مطرح شد آقای وزیر بر این اعتقاد داشت که این طرح مجوز وزارت نیرو را ندارد و به استناد این طرح را متوقف کردند تا نتیجه آن مشخص شود، بنابراین آنچه که برخی از دوستان و جراید اعلام کردند که روز پنجشنبه آقای وزیر طرح را متوقف کردند این طرح شش ماه پیش متوقف شده بود و اصلا بحث جدیدی نبود که این قدر به سر و صدا کشیده شود و بعد هم تعابیر مختلف صورت گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از بندهای طرح 9 ماده‌ای نیز همین است که وزیر نیرو موظف است در ظرف مدت 2 ماه بررسی‌های نهایی را در مورد گلاب دو انجام داده و نهایی کنند.

در این لحظه وقتی یکی از خبرنگاران در مورد اظهارات نمایندگان مجلس در مورد متوقف کردن بخشی از این طرح در روز پنجشنبه توسط وزیر نیرو به همراه تعدادی از نمایندگان چهارمحال سخن گفت: استاندار پاسخ داد؛ من مسئول سخنان خود هستم و واقعیت‌ها را به شما می‌گویم ممکن است در شورای شهر و نمایندگان و رسانه‌ها حرف‌های دیگری را بزنند آن به من ارتباطی ندارد و آنچه واقعیت مطلب است را من به شما بازگو می‌کنم که اگر خواستید منتقل کنید به مردم و گرنه ممکن است بسیاری حرف‌های دیگری بزنند که بنده مسئول حرف‌های آنها نیستم و بنده مسئول حرف‌های خودم هستم و آنچه در فضای سیاسی و رسانه‌ای مطرح می‌شود سر جای خودش قرار دارد.

استاندار اصفهان در ادامه در ارتباط با چرایی متوقف شدن این طرح اضافه کرد: وزیر نیرو سه چهار دلیل داشته است مبنی بر اینکه که اطلاعات در سطح ملی وجود ندارد، دو مصوبه وزارت نیرو را ندارد و سه مجوز محیط زیست را ندارد و وقتی در شورای عالی آب این مسئله مطرح شد ما گفتیم به دلیل قابل رفع بود این موارد اجازه دو ماهه برای بررسی این موضوع را از شورای عالی آب خواستیم و ماده هفت شورای عالی آب می‌گوید؛ وزیر نیرو موظف است ظرف مدت دو ماه تونل گلاب را بررسی کند و اتفاقی که افتاد بنده یک جلسه سه ساعته با وزیر نیرو داشتیم و مستندات این طرح را مطرح کردم و گفتم آقای وزیر وزارت نیرو فقط ساختمان 12 طبقه نیست و آب منطقه‌ای‌ها و آب و فاضلاب‌ها هم جزو وزارت نیرو هستند و شما باید اطلاعات آنجا را هم می‌گرفتید.

*وزیر نیرو: من پروژه گلاب 2 را اجرایی می‌دانم

وی بیان کرد: در حال حاضر که در حال صحبت با یکدیگر هستیم سه موردی را که وزیر نیرو داشته‌اند در مورد گلاب 2 انجام شده و مجوزها گرفته شده است، ولی وزیر نیرو در حال حاضر خودش نیست ولی خدایش هست 19 فروردین ماه که وی به اصفهان سفر کرد از طرف تلویزیون اعلام  کرد که من پروژه گلاب دو را اجرایی می‌دانم فقط باید مجوزات لازم گرفته شود.

زرگرپور ادامه داد: منتظر مجوز نهایی پروژه گلاب از طرف وزارتخانه هستیم ولی بارها وزیر نیرو اعلام کرده‌اند که این تونل از طرف من اجرایی است ولی باید مجوزات آن بیاید.

وی با بیان اینکه تونل گلاب 2 چهار جبهه کاری دارد، سه جبهه کاری توقف کامل بوده است و یکی از جبهه‌ها نیم بند داشته کار می‌کرده است و ما هیچ‌گاه نمی‌گوییم این طرح در حال  فعالیت است و در حال انجام بند ریزش بودند، و با توجه به اینکه به ما اطلاع دادند مجوزها طی روزهای اخیر میآید این جبهه کاری را ما تعطیل نکردیم ولی باید وزیر نیرو را در جریان قرار می‌دادیم که این اتفاق نیفتاد و بنده سه چهار روز است سر این قضایا شبانه روز ندارم.

استاندار اصفهان همچنین در ارتباط با خبر برکناری میرمحمد صادقی گفت: وزیر نیرو همان زمان تماس می‌گیرد با مدیرعامل شرکت منابع آب می‌گویند مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان چند روزی را به مرخصی بروند تا من بررسی کنیم ببینیم ایشان تخلف کردند یا خیر.

در این زمان که صحبت‌هایی در مورد اجباری بودن مرخصی آقای مدیرعامل از طرف خبرنگار فارس مطرح شد و استاندار پاسخ داد: من نمی‌دانم حالا اجباری بودن یا نبودن این قضیه چه مشکلی را از اسلام و مسلمین حل می‌کند و چه مشکلی را از زاینده رود حل خواهد کرد و اینقدر مسائل حاشیه‌ای را متن نکنید و بگذارید کار انجام بگیرد.

وی ادامه داد: اگر این استان به اینجا رسیده به خاطر این است که هر روز یک حاشیه است و حاشیه‌ها به متن می‌رود و موضوعات روی زمین مانده است.

زرگرپور افزود: آنچه اهمیت دارد اینکه ما حمایت می‌کنیم از آقای مدیرعامل و ایشان وظایف خود را انجام داده است و من حتی در تخلفات اداری حضور پیدا می‌کنم و مباحث را بیان می‌کنم و شورای عالی آب نیز معتقد بوده که هر چه زودتر این تونل اجرایی شود و در این بحث گفته شد تونل فعل بود متوقف شد که باید گفت نخیر تونل 6 ماه قبل متوقف شده است.

وی ادامه داد: گفته شده که مدیرعامل برکنار شده که خوب اگرم بخواهد مدیرعامل برکنار شود یکی دوهفته دیگر براساس تصمیم گیری‌ها این کار انجام می‌گیرد (زرگرپور خطاب به خبرنگاران حالا ننویسید مدیرعامل برکنار شد)، منظور این است که اگر مسئله‌ای هم پیش آمده بنده خودم خواهم رفت و دفاع خواهم کرد ولی این‌ها موضوعاتی نیست که تبدیل به متن شود.

استاندار اصفهان اظهار کرد: تمام حواس ما باید این باشد که ما باید چه کارهایی کنیم که رودخانه زاینده رود احیا شود و طرح 9 ماده‌ای چه شود و به کجا رسید.

در این زمان استاندار اصفهان خطاب به خبرنگاران گفت: درباره بحث تونل گلاب حالا کسی سئوال دارد بفرماید؛ که خبرنگار فارس گفت، آقای استاندار شما از حرف کارشناسی و بررسی مسائل در اتاق‌های فکر سخن می‌گویید ولی زمانی که بالادست و پایین دست اعتقادی به کار کارشناسی ندارد و اقدامات خود را با هجمه‌های وارده به مسئولان و مدیران و شانتاژهای خبری جلو می‌برند و جو را در کشور به نحوی اعلام می‌کنند که همه چیز به نفع آنها است و مسئولان در دولت‌های گذشته و جاری با آنها همراه هستند به نظر شما می‌توان کاری از پیش برد و بحران مخصوص اصفهان است، آقای استاندار شما معتقدید که دارید واقعیت‌ها را می‌گویید یعنی نمایندگان مجلس تو این دو روزه واقعیت را نگفته‌اند که به نظر شما شانتاژ رسانه‌ای در اصفهان شده است، در حال حاضر یک دوگانگی داریم شما سخنانی را مطرح می‌کنید که خبرنگاران مجلس سخنی خلاف این را مطرح می‌کنند، من به عنوان رسانه نمی‌دانم باید چه چیزی را پوشش دهیم، چون اجازه نمی‌دهید به عنوان استاندار که ما اطلاع پیدا کنیم از خیلی از مباحث، درب‌های اتاق شما بسته است و خبرنگاران اجازه حضور در بسیاری از برنامه‌های استانداری را ندارند و شما معترضید که چرا خبرنگاران حرف را از صاحب حرف نمی‌پرسند، آقای استاندار معاون و نمایندگان استانداری پاسخگوی مباحث نیستند و هیچ خبرنگاری را در جریان نخواهند گذاشت، ما دنبال حاشیه نیستیم و دنبال پرآب شدن زاینده رودی هستیم که حیات فلات مرکزی به دنبال آن است.

*همه زندگیم را برای آب گذاشتم

در این هنگام یکی دیگر از خبرنگاران پیرو سخنان خبرنگار فارس اضافه کرد: سئوال ما این است که آقای چیت چیان شمایی که این طرح را رأی دادید که اجرایی شود چرا به دنبال هجمه چند نماینده استان مجاور طرح آب شرب یک استان را کان لم یکن قلمداد می‌کنید، و این موضوع را که این طرح 6 ماهه متوقف شده را اگر ما خبر نداریم به عنوان رسانه امام جمعه این شهر که باید خبر داشته باشد، چطور ایشان تماس گرفتند با وزیر نیرو و رایزنی کردند در مورد این تونل و همچنین جلوگیری از برکناری آقای میرمحمد صادقی و چرا همه این اتفاقات در این یکی دو روز اتفاق افتاده و ش6 ماه پیش اتفاق نیفتاده است که شما می‌گویید رسانه‌ها شرایط را شلوغ کردند، اگر ما به مباحث آبی نپردازیم آن دنیا گریبان ما را خواهد گرفت: که استاندار در این زمان گفت من 10 ساعت از 24 ساعت شبانه روز را صرف زاینده رود و آب می‌کنم بعد من باید جوابگو باشم، من که همه زندگیم را برای آب گذاشته‌ام.

وی تصریح کرد: من معتقدم که من باید به شماها کمک کنم که واقعیت‌ها را بنویسید و به مردم اطلاع دهید و عرض ما این است که شما خبرنگار که از چیزی اطلاع ندارید مطلبی را می‌زنید، حرف من این است که چرا یک حرفی را می‌زنید که من باید چند روز صرف کنم حاشیه‌ها را حذف کنم شما باید حرف را از مسئول مربوطه خودش بزنید.

زرگرپور همچنین در مورد آلوده بودن آب استان گفت: نماینده نمی‌تواند در مورد آلوده بودن آب حرف بزند، مسئول کیفیت آب دانشگاه علوم پزشکی ایران است باید از مسئول مربوطه جویا شوید.

وی در خصوص نحوه توزیع آب انتقال یافته توسط تونل بهشت آباد میان سه استان یزد، کرمان و اصفهان گفت: توزیع آب یک مصوبه قانونی دارد که بر اساس آن 250 میلیون متر مکعب آب به اصفهان، 150 میلیون متر مکعب به استان یزد و 180 میلیون مترمکعب به کرمان اختصاص خواهد یافت.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه در طرح اولیه مقرر شد 750 میلیون متر مکعب آب از طریق تونل بهشت آب به فلات مرکزی انتقال پیدا کند که بر اساس اصول اجرای طرح‌های انتقال آب به حوضه باید نیاز مبدا تامین شود و 150 میلیون متر مکعب آب به خود استان چهارمحال تخصیص داده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 90 میلیون متر مکعب آب از زاینده رود به یزد انتقال داده می‌شود، تصریح کرد: بر اساس پیشنهاد وزارت نیرو و با توجه به خط انتقال جدیدی که به یزد کشیده می‌شود، خط لوله فعلی یزد در اختیار اصفهان قرار می‌گیرد و در توزیع آب از طریق بهشت آباد 90 میلیون متر مکعب آب این خط از طریق طرح بهشت آباد جایگزین می‌شود؛ بنابراین نحوه توزیع تغییری نداشته است بلکه یک جابه جایی صورت رفته است.

* محدودیتی برای برگزاری تجمعات وجود ندارد

زرگرپور در ادامه سخنانش درباره برگزاری تجمعات برای حمایت اجتماعی از احیای زاینده رود نیز بیان کرد: در خصوص برگزاری تجمعات محدودیت وجود دارد اما فعالیت‌های دیگری مانند برگزاری سخنرانی و سایر موارد محدودیتی وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر فعالیت خوبی برای احیای زاینده رود انجام می شود و سیاسیون فعالیت‌های قابل توجهی در این خصوص داشته‌اند، اما برای راهنمایی در فضای باز باید یک تشکل محیط زیستی شناسنامه‌دار درخواست برگزاری راهپیمایی به استانداری ارایه دهد و اگر شرایط لازم بود مجوز صادر خواهد کرد


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/5/29:: 3:21 عصر     |     () نظر
   1   2      >
درباره

بیستجان لنجان

وضعیت من در یاهـو
خدادادموذنی بیستگانی
ای آفتاب عشق و عدالت شتاب کن باز آ قنوت باغچه را مستجاب کن این خاک تشنه بی‌تو به باران نمی‌رسد باغ خزان زده به بهاران نمی‌رسد خورشیدی و زمین و زمان در مدار توست مولای من بیا که جهان بی‌قرار توست تنها تو منجی بشر و آدمیتی اصلاً تویی که فلسفه‌ی خاتمیتی تو سِرّ سجده‌های ملائک بر آدمی تو رازِ سر به مُهرِ سحرهای عالمی ماتمکده‌ست کعبه‌ی بی‌تو، خلیل عشق چشمان توست کعبه، بیا ای دلیل عشق با صد هزار جلوه‌ی مشهود می‌رسی با نغمه‌ی الهی داوود می‌رسی موسی شدی و طور به سویت شتافته‌ست نیل است که به شوق تو سینه شکافته‌ست سیمای تو ز یوسف مصری ملیح‌تر همراه تو مسیح و تو از او مسیح‌تر آیات حسن و فضل و کمال تو بی‌حد است خوی و خصال تو همه عین محمد است همراه توست معجزه‌های محمدی داری به روی شانه عبای محمدی مولا بیا به دین بده روح دوباره‌ای با ذوالفقار فتح، شکوه دوباره‌ای برپاست نهروان و جمل‌های دیگری بیت الحرام و لات و هُبَل‌های دیگری هر سنگ را نگاه تو سجّیل می‌کند یا هر پرنده را چو ابابیل می‌کند باز آ که دست ظلم و ستم را قلم کنی باز آ که باز عدل علی را علم کنی باز آ که در مدینه قیامت به‌پا شود صحن و سرای حضرت زهرا بنا شود در چشم تو شکوه الهی خلاصه است صلح و جهاد تو همه عین حماسه است در هر نگات نور خدا موج می‌زند امید سیدالشهدا موج می‌زند آمیزه‌ی صلابت و احساس دیدنی‌ست در قامتت رشادت عباس دیدنی‌ست سمت تو آب‌های روان سجده می‌کنند بر خاک پات مُلک و مکان سجده می‌کنند بی‌انتهاست نامتناهی‌ست علم تو آئینه‌ی علوم الهی‌ست علم تو تا واژه واژه‌ات ملکوت حقایق است در هر نگات جلوه‌ی صد صبح صادق است داری به دوش پرچم باب الحوائجی در دست توست خاتم باب الحوائجی چشم رئوف توست بهشت برین ما نور ولایتت شده حصن حصین ما دلبستگی به رحمت تو در نهاد ماست پلکی بزن، نگاه تو باب المراد ماست شوق تو در هدایت ما بی‌نهایت است چشمان روشن تو چراغ هدایت است برپا شده‌ست در دل عالم چه محشری دیگر بتاب ماه خدا! یابن عسکری من تشنه‌ی نگاه توأم أیها العزیز دلتنگ روی ماه توأم أیها العزیز تا کی نصیب ماست «اَرَی الخَلق» و «لا تُری» کی می‌شود نوای «اَنا المَهدی» تو را … از سمت کعبه بشنوم ای جانِ جانِ جان «عَجّل عَلی ظُه
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
آهنگ وبلاگ