سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا کس که با نیکویى بدو گرفتار گردیده است و بسا مغرور بدانکه گناهش پوشیده است ، و بسا کس که فریب خورد به سخن نیکویى که در باره او بر زبانها رود ، و خدا هیچ کس را نیازمود چون کسى که او را در زندگى مهلتى بود . [ و این گفتار پیش از این گذشت ، لیکن اینجا در آن زیادتى است سودمند . ] [نهج البلاغه]
بیستجان لنجان
 
سبک زندگی حضرت زهرا(س)

 

زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) راهنمای بسیار روشنی است برای کسانی که بخواهند به بهترین حیات دنیوی و اخروی دست یابند. این مساله آنقدر پر اهمیت است که در برخی احادیث شیعه گی و پیروی از ایشان به التزام و تبعیت عملی از سبک زندگی ایشان در آمده است.
در زیارت مقدسه جامعه کبیره که از امام هادی(ع) نقل شده است می خوانیم:اَلسَّلامُ عَلى مَحاَّلِّ مَعْرِفَةِ اللَّهِ (سلام بر جایگاههاى شناسایى خدا)؛ آنچه از این فراز بر می آید این است که بهترین راه و جایگاه برای شناخت خدا و راه رسیدن به خدا بررسی زندگی ائمه و معصومین (ع) است.

همینطور در فرازی دیگر از این زیارت امده است:مَنْ اَتیکُمْ نَجى وَمَنْ لَمْ یَاْتِکُمْ هَلَک (هرکس به نزد شما آمد نجات یافت و هر کس نیامد هلاک شد).

و ثمره وصال انسان به آن بزرگواران را طیباً لِخَلْقِنا وَطَهارَةً لاِنْفُسِنا وَتَزْکِیَةً لَنا وَکَفّارَةً لِذُنُوبِنا (موجب پاکى اخلاق ما و پاک شدن خود ما و تزکیه ما و کفاره گناهان ما) بیان می کند.

در زیارت عاشورا که به اعتقاد شیعه از احادیث قدسی است می خوانیم:اللهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَمَماتی مَماتَ مُحَمَّد وَآل مُحَمَّد. که همان اشاره به خواست خداوند و دعای شیعه برای قرار گرفتن در مسیر سبک زندگی اهل بیت(ع) است.

از میان معصومین(ع) آن که زندگی پر برکتش بخصوص برای زنان مسلمان همچون خورشیدی نورافشانی می کند، وجود نازنین حضرت فاطمه زهرا(س) است که آشنایی با سبک زندگی آن حضرت بسیار برای ما راهگشا خواهد بود.

در جامعه امروز که نظام سرمایه داری غرب با تهاجم فرهنگی خود سعی دارد الگویی مبتذل و غیرانسانی برای زنان و دختران مسلمان ارائه کند مسلما پرداخت به ابعاد گوناگون شخصیتی آن حضرت می تواند الگوی عملی مناسبی برای جامعه شیعی باشد.

در ذیل به بررسی برخی از گوشه های عبرت آموز زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) می پردازیم: ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 92/12/24:: 9:13 عصر     |     () نظر
 
تاثیرسریال های ماهواره ای برخانواده های ایرانی

به دلایل گوناگون، عده زیادی در کشور ما به ماهواره روی آورده اند. اخیرا در بعضی از کانال های ماهواره ای سریال هایی به نمایش درمی آیندکه عده ای معتقدند محتوای آنها با روح و طبیعت خانواده ایرانی در تعارض آشکارند. پرسش این است: آیا این سریال ها بر خانواده و اعضای آن تاثیر دارند؟ چگونه؟ در پاسخ باید گفت بله، این سریال ها بر خانواده ها و اعضای آنها تاثیر می گذارند. به بعضی از سازوکارهای تاثیرگذاری آنها اشاره می شود.

1- هم ذات پنداری
یکی از اصول عمده در ساخت سریال، همانندسازی بیننده با کاراکترهای مورد علاقه اش در آنهاست. منظور از همانندسازی پذیرش و درونی سازی رفتار و اعمال کاراکتر و سپس، رفتار کردن مثل آن کاراکتر در دنیای واقعی است. در این هم ذات پنداری فرض می شود که بیننده موجودی است که صرفا به رفتارهای هنرپیشه یا قهرمانان پاسخ های انفعالی می دهد. این موضوع البته با توجه به دیدگاه های تازه تر که آدمی را موجودی فعال در کسب و پردازش اطلاعات و اداه ها می داند، محل تردید است، به خصوص در موارد مرتبط با مسائل اخلاقی. بنابراین، شاید صرف هم ذات پنداری نتواند توجیه مناسبی برای اثرپذیری از محتوای اخلاقی یا غیراخلاقی سریال های ماهواره ای باشد. ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 92/11/27:: 8:15 عصر     |     () نظر
 
برخی انتظارات امام زمان (عج)از شیعه

بر خی از انتظارات هدایتگر و سعادت آفرین که امام زمان(عج) در زمان غیبت خویش از شیعیان و پیروان خویش دارد :

1-دعا برای فرج: شیعه در فراق امام خویش نمی تواند آرام گیرد و شب و روز نسوزد و لحظه به لحظه چشم به ظهور مولا و امام خویش نباشد. نشانه انتظار سازنده و کار ساز آن است که تلاش نماید تا زمیته ظهور را در جامعه بیشتر آماده سازد.یکی ازراههای زمینه سازی برای ظهور دعاهای دلسوزانه و مشتاقانه است آن هم دعا برای فرج و ظهور مهدی (ع‍ج) که هم باعث تقویت و تلقین روح انتظار میشود و هم آمادگی انسان را بیشتر می سازد به همین جهت است که مهدی منتظر از شیعیانش انتظار دارد و مجدانه می خواهد که برای فرج دعا کنند.آنجا که فرمود: ((برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید زیرا همین موجب فرج و گشایش شماست.))

در این زمینه موعود جهانی فرمود : (( اما ظهور فرج به اراده خدای که یادش بلند مرتبه است برمی گردد و کسی که ‌‌‌‍‍‌برای آن وقت تععین کند دروغ گفته است)).

2- همدلی و اتحاد: از دیگر انتظارات امام زمان از شیعیانش این است که بر محور فرامین الهی و تعهداتی که در مقابل امامان خویش دارند همدل و متحد باشند چرا که همدلی هم مو فقیت دنیوی آنها را در پی دارد و همه زمینه تعجیل فرج و ظهورعدالت گسترجهان هستی را فراهم می سازد.

3- جلب محبت اهل بیت(ع)  و ترک گناهان : پاداش رسالت پیامبراکرم (ص) این است که مردم به جانشینان او یعنی امامان معصوم محبت و ارادت داشته باشند و همین محبت عامل مهمی است در بازدارندگی از گناهان و معصیت ها. امام زمان نیز در همان راستا یکی از انتظاراتش که از شیعیانش دارد این است که در پی جلب و کسب محبت ما اهل بیت باشید و از انجام گناه و اموری که باعث ناراحتی می شود به شدت پرهیز کنید.آن حضرت در سخن خیر خواهانه خویش چنین می فرماید: (( پس باید هر یک از شما کار هایی را که مو جب جلب محبت ما می شود انجام دهد و باید از کار های که خشم و غضب ما را در پی دارد اجتناب کند پس آگاه باشید که مرگ آدمی نا گهان می رسدکه در (آن وقت دیگر)توبه سودی نمی رساند و ندامت و پشیمانی (نیز) نمی تواند او را از عذاب بر هاند.))

بده سوزی که ازهجرت بسوزم      بده اشکی که در پایت بریزم

بده رنجی که رنجور تو باشیم        سرودی ده که مسرورتوباشم

بده عقلی که مجنون تو باشد         همه حیران و مفقون تو  باشد

4-پرواپیشگی و تسلیم : از مهم ترین انتظارات آن حضرت از شیعیان و پیروان خویش این است که با تقوا ی الهی را پیشه ساخته سراپا تسلیم اوامر و نواهی امامان معصوم باشند. در این صورت است که سعادت دنیوی و اخروی انسان تامین می شود.آن امام رئوف در کلام رسای خود فرمود: ((  از خدا بترسید و تسلیم امر ما باشید و کارها را به ما واگذار کنید پس بر ماست که شما را از سرچشمه سیراب گردانیم همان گونه که بردن شما به سوی سر چشمه به وسیله ما بوده است و در پی آنچه از شما پوشیده است نروید.))  

اگر قدر تو را دانسته بودیم    اگر عهد و وفا نشکسته بودیم

دل ما خانه غم ها نمی شد     غم هجران نصیب ما نمی شد

اگر شرط تولا کرده بودیم       آنچه گفته مولا کرده بود یم

نمی شد روز ما شام سیاهی      نمی شد قسمت مااین جدایی

5- مراجعه به علما :در دوران غیبت کبری هر چند دست الطاف امام زمان از پشت ابرها ی غیبت بر سر امت و شیعیان سایه افکنده است اما نیاز مبرم وجود دارد که برای سر پرستی امت و شیعیان و هدایت و گره گشایی از مشکلات آنان فرد و یا افرادی باشند تا مردم با مراجعه به آنها تفسیر سخنان امامان خویش را بدست آوردند و پاسخ پرسش های خود را دریابند و صراطمستقیم را پشتوانه فکری و علمی آن طی کنند.چنان که فرمودهاند: (( و اما حوادث پیش آمده به راویان حدیث ما مراجعه کنید زیرا آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنان هستم.))


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 92/11/12:: 7:52 عصر     |     () نظر
 
آب زمزم منحصر به فرد است

 

آب زمزم منحصر به فرد است
یک دانشمند ژاپنی کشف کرده است که آب زمزم دارای خصوصیات منحصر به فردی است که در آبهای معمولی دیگر یافت نمی شود. به گزارش «تقریب»، دکتر “مساروا ایموتو”، دانشمند ژاپنی تأکید کرد: تحقیقات علمی بسیاری که به وسیلة تکنولوژی نانو بر روی آب زمزم انجام شده است، نشان می دهد هیچ یک از خواص این آب قابل تغییر نیست و اگر یک قطره از آب زمزم به 1000 قطره از آبهای معمولی اضافه شود، آن آبها خواص آب زمزم را به دست خواهند آورد.

این دانشمند تحقیقات بسیاری را بر روی آب زمزم انجام داده و به این نتیجه رسیده است که آب زمزم، آبی با برکت و منحصر به فرد است و بلورهای آن شبیه هیچ آب دیگری نیست و به هیچ وجه خواص آن تغییر نمی کند.
وی که پایه گذار نظریه تبلور ذرات آب است، می گوید: جملة “بسم الله الرحمن الرحیم” که در قرآن کریم وجود دارد و مسلمانان آن را در ابتدای کارهای خود یا در هنگام غذاخوردن و یا موقع خواب بر زبان می آورند، تأثیر عجیبی بر بلورهای آب دارد.

به گزارش سایت محیط، وی می افزاید: زمانی که بسم الله الرحمن الرحیم گفته می شود، تغییرات عجیبی در بلورهای آب رخ داده و آنها بسیار زیباتر می شوند، لذا می توان با گذاشتن کاستی از تلاوت قرآن کریم در کنار آب، آن را زیباتر و با صفاتر نمود.

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 92/11/12:: 7:46 عصر     |     () نظر
 
ایرانیان چگونه شیعه شدند؟

به گزارش سرویس دیگر رسانه های خبرگزاری شبستان به نقل از سخن آنلاین، اما سؤال اساسی این است که به رغم ورود اسلام به ایران در دوره خلفا و همچنین به رغم آنکه ایرانیان قرون اولیه، اکثراً جزو اهل سنت بودند، چگونه شد که هم اینک شاهد اکثریت ایرانیان شیعی هستیم؟

در این نوشته، بحث کلامی مطرح نیست. بلکه از دیدگاه "جامعه‏ شناسی تاریخی" بررسی می‏کنیم که چه تحولاتی باعث شد که اکثر ایرانیان، شیعه شوند.

در خصوص سؤال فوق دو دسته پاسخ ارائه شده است:

1. پاسخ های نادرست و افسانه‏ ای.

2. پاسخ صحیح و منطقی.

در اینجا ضمن طرح چند پاسخ افسانه‏ ای و نقد آنها، در انتها پاسخ صحیح را ارائه خواهیم کرد. ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 92/10/30:: 7:45 عصر     |     () نظر
 
هجمه به مداحان

اخیرا برخی رسانه های داخلی همصدا با رسانه های خارجی به بهانه انتقاد از یک ذاکر اهل بیت(ع) هجمه های فراوانی به هیئت های مذهبی وارد کرده اند .خبر گزاری عقیق در شرایط فعلی مناسب دید تا بخشی از سخنان حاج منصور ارضی درباره برخی ذاکران اهل بیت(ع) را منتشر کند.  مربوط به نیمه شعبان سال 1379 در مهدیه تهران است که برای نخستین بار در عقیق منتشر می شود. در ادامه می توانید برخی نکات مورد اشاره حاج منصور را بخوانید:

  

* اکثر شما شاید در جبهه ها نبودید. من امروز با کسب اجازه از نوکرهای امام حسین می خواهم نکته هایی را عرض کنم؛ شما نمی دانید این حاج محمد آقای طاهری وقتی سیزده سالش بود یعنی همسن شهید فهمیده ای که شما اینقدر برایش ارزش قائلید در گردان شهادت می جنگید. آن وقت از آن گردان عظیم از لشگر 27 حضرت رسول (ص) چهار نفر باقی مانده اند که یکی از آن ها ایشان است. عزیز دلمان حاج محمود کریمی که حنجره شان را خرج شما می کنند فرزند شهید است.

 * آقای خلج برادر شهیدند که وقتی من در تشییع جنازه اخوی ایشان در آن سال های اول جنگ می خواندم خود ایشان یک نوجوانی بودند که تازه خواندن را شروع کرده بود.پس ببینید کسانی دارند برای شما برنامه ریزی می کنند که اهل جنگ بودند ، اهل دین بودند . خدا شاهد است این ها را کسانی که بی انصافی می کنند و نسبت به این مجالس بی احترامی می کنند و تهمت لهو و لعب می زنند نمی دانند.
ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 92/10/30:: 7:35 عصر     |     () نظر
 
نماز اول وقت

جوانی نزدشیخیآمدوگفت :

 

سـه قفل در زندگی اموجوددارد که برای هر کدام کلیدیازشمامیخواهم!

 

قفل اول اینکه دوستدارمیکازدواجسالمداشتهباشم.

قفل دوم اینکه دوستدارمکارمبرکتداشتهباشد.

قفل سوم اینکه دوستدارمعاقبتبخیرشوم.

 

شیخ گفت:

 

برای قفلاولنمازترااولوقتبخوان.

برای قفلدومنمازترااولوقتبخوان.

برای قفلسومنمازترااولوقتبخوان.

 

جوان در حالیکه متعجب شده بود، عرض کرد: سه قفلبایککلید؟!

 

 

شیخ گفت: نماز اولوقت "شاه کلید" است! 1



پ.ن 1: نماز ها باید اول وقت و با حضور قلب خوانده شود که معراج مؤمن است و اصل طریقت حقیر، همین نماز است که فرمودند: "الصلوة عمود الدین، إن قبلت قبل ما سواها، و إن ردّت، ردّ ما سواها". نماز به منزله ی ستون دین است. اگر نماز مورد قبول پروردگار افتد، اعمال دیگر آدمی نیز مقبول احدیت خواهد شد و اگر نماز مردود گردد، سایر اعمال و عبادات را قرب و ارزشی نخواهد ماند.2


پ.ن 2: دریغ است که آدمی عمری را در جوار بهشت مصفای بگذراند و سری بدان نکشد و عزیزان خود را بدان سوق ندهد. وحی الهی به پیامبر عظیم الشأن (ص) چنین فرمان داد: "و أمر اهلک بالصلوة و اصطبر علیها" (طه 132)امروز همه شما خود را طرف این خطاب بشمرید و نما را، این حقیقت مقدس و گوهر درخشان را که عطیه ی الهی به امت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) است، قدر بشناسید.3

نقل از :عمارنامه


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 92/10/19:: 7:53 صبح     |     () نظر
درباره

بیستجان لنجان

وضعیت من در یاهـو
خدادادموذنی بیستگانی
ای آفتاب عشق و عدالت شتاب کن باز آ قنوت باغچه را مستجاب کن این خاک تشنه بی‌تو به باران نمی‌رسد باغ خزان زده به بهاران نمی‌رسد خورشیدی و زمین و زمان در مدار توست مولای من بیا که جهان بی‌قرار توست تنها تو منجی بشر و آدمیتی اصلاً تویی که فلسفه‌ی خاتمیتی تو سِرّ سجده‌های ملائک بر آدمی تو رازِ سر به مُهرِ سحرهای عالمی ماتمکده‌ست کعبه‌ی بی‌تو، خلیل عشق چشمان توست کعبه، بیا ای دلیل عشق با صد هزار جلوه‌ی مشهود می‌رسی با نغمه‌ی الهی داوود می‌رسی موسی شدی و طور به سویت شتافته‌ست نیل است که به شوق تو سینه شکافته‌ست سیمای تو ز یوسف مصری ملیح‌تر همراه تو مسیح و تو از او مسیح‌تر آیات حسن و فضل و کمال تو بی‌حد است خوی و خصال تو همه عین محمد است همراه توست معجزه‌های محمدی داری به روی شانه عبای محمدی مولا بیا به دین بده روح دوباره‌ای با ذوالفقار فتح، شکوه دوباره‌ای برپاست نهروان و جمل‌های دیگری بیت الحرام و لات و هُبَل‌های دیگری هر سنگ را نگاه تو سجّیل می‌کند یا هر پرنده را چو ابابیل می‌کند باز آ که دست ظلم و ستم را قلم کنی باز آ که باز عدل علی را علم کنی باز آ که در مدینه قیامت به‌پا شود صحن و سرای حضرت زهرا بنا شود در چشم تو شکوه الهی خلاصه است صلح و جهاد تو همه عین حماسه است در هر نگات نور خدا موج می‌زند امید سیدالشهدا موج می‌زند آمیزه‌ی صلابت و احساس دیدنی‌ست در قامتت رشادت عباس دیدنی‌ست سمت تو آب‌های روان سجده می‌کنند بر خاک پات مُلک و مکان سجده می‌کنند بی‌انتهاست نامتناهی‌ست علم تو آئینه‌ی علوم الهی‌ست علم تو تا واژه واژه‌ات ملکوت حقایق است در هر نگات جلوه‌ی صد صبح صادق است داری به دوش پرچم باب الحوائجی در دست توست خاتم باب الحوائجی چشم رئوف توست بهشت برین ما نور ولایتت شده حصن حصین ما دلبستگی به رحمت تو در نهاد ماست پلکی بزن، نگاه تو باب المراد ماست شوق تو در هدایت ما بی‌نهایت است چشمان روشن تو چراغ هدایت است برپا شده‌ست در دل عالم چه محشری دیگر بتاب ماه خدا! یابن عسکری من تشنه‌ی نگاه توأم أیها العزیز دلتنگ روی ماه توأم أیها العزیز تا کی نصیب ماست «اَرَی الخَلق» و «لا تُری» کی می‌شود نوای «اَنا المَهدی» تو را … از سمت کعبه بشنوم ای جانِ جانِ جان «عَجّل عَلی ظُه
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
آهنگ وبلاگ