سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ساکت می گردد تا سلامت بماند و می پرسد تا بفهمد . [امام علی علیه السلام ـ در توصیف مؤمن ـ]
بیستجان لنجان
 
این آب زاینده رود است یاگوشت قربانی؟؟

به نظر می‌رسد عدم دقت نظر برخی مسئولان در حل مشکل آب زاینده‌رود دیگر هیچ‌گاه مشکل این رودخانه را حل نمی‌کند.

به گزارش فارس از اصفهان، چند سالی است که دغدغه مسئولان و مردم اصفهان بر سر آب بوده است به نحوی که طی 10 سال گذشته مسئولان و نیز نمایندگان مجلس از طرفی وامدار گرفتن حق آب زاینده‌رود هستند و از طرفی دیگر با عنوان کردن عدم مدیریت آب، تقصیر این عدم مدیریت را به گردن یکدیگر می‌اندازند.

چند سالی می‌شود که نمایندگان چهارمحالی و حتی خوزستانی نیز در دفاع از حق آب مردم استان خود در مجلس بارها و بارها اعتراض کردند و از سوی دیگر نیز برخی دیگر از نمایندگان استان‌ها در جواب این نمایندگان در دفاع از مردم اصفهان خواستار بازگشت آب به رودخانه زاینده‌رود شدند و این در حالی اتفاق می‌افتد که نمایندگان مردم اصفهان نسبت به سایر نمایندگان در دوره قبلی کمتر از حق آب مردم استان خود دفاع کردند.

اختلاف‌نظر نمایندگان اصفهان بر سر آب در دوره قبلی و عدم تغییر در نحوه مدیریت آب از ضعف‌هایی است که نمایندگان اصفهان در دوره گذشته نتواستند با وجود شعارهایی که برای گرفتن حق آب مردم اصفهان می‌دهند، طلب کنند.

شدت مطالبه آب در حالی این روزها بالا گرفته است که مردم اصفهان در این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مهمترین ملاک خود را برای نماینده اصلح مطالبه گری شجاعانه و گرفتن حق مردم اصفهان و زنده کردن رودخانه زاینده رود را یکی از ملاک های اصلی خود قرار دادند.

این روزها نمایندگان اصفهان با وجود واکنش‌هایی که مردم خوزستان و سایر استانها نسبت به مواضع آب زاینده‌رود داشتند به تکاپو افتادند که ضعف‌های مدیریتی و در واقع به نحوی موانع خشکی زاینده رود را جدای از وضعیت جوی و خشکسالی برای مردم تشریح کنند.

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این مورد تصریح کرد: رودخانه زاینده‌رود به دلیل بسیاری از سوء مدیریت‌ها خشک است و یک موجود زنده در استان اصفهان را به دلیل بی تدبیری خشکانده‌ایم.

وی با بیان اینکه یک  مجموعه دارای حیات را به مرحله موت و نابودی رساندیم تصریح کرد: دوست داریم در مدتی که مسئولیت داریم بار دیگر حیات را به رودخانه زاینده‌رود بازگردانیم.<** ادامه مطلب... **>نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل زاینده رود خشکسالی است یا برنامه‌ریزی‌های که طی این سال‌ها صورت گرفتهT زاینده‌رود را خشک کرده است ادامه داد: بخشی از موضوع قهر آسمان و زمین است اما تمام موضوع نیست، بیشتر مشکلات به دلیل اضافه برداشت‌هایی است که در بالادست و پایین دست رودخانه اتفاق افتاده است.

وی گفت: بی توجهی به مالکان اصلی رودخانه زاینده‌رود که مردم اصفهان هستند موجب این مشکلات شده است و به زبان ساده رودخانه زاینده‌رود را از ما گرفته‌اند.

مقتدایی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است آب به رودخانه زاینده‌رود در اصفهان بازگردد یا خیر افزود: امیدوارم چنین اتفاقی رخ دهد چراکه جزو کارهای دست نیافتنی ما شده است و در این مورد گلایه‌های بسیاری داریم.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی  در پاسخ به این سوال که چرا آب زاینده‌رود پیش از ورود به سد در حال برداشت شدن است و به سمت اصفهان نمی‌آید، ادامه داد: آب زاینده‌رود بیش از توان خودش در حال برداشت شدن است.

وی تصریح کرد: می‌دانیم ریشه‌های این بحران و کم آبی از کجا ناشی می‌شود، ریشه اول این مشکل در سال 1333 با ساخت تونل نخست کوهرنگ  که برای 300 میلیون مترمکعب احداث شد، که بلافاصله 36 هزار هکتار اراضی جدید اضافه شد در حالی‌که این آب در خشکسالی باید 155 میلیون مترمکعب باشد، دومین مشکل با احداث سد زاینده‌رود رخ داده است که بلافاصله 67 هزار هکتار به اراضی اضافه شده است.

امیرعباس سلطانی در ادامه به مشکل سوم ایجاد شده برای آب زاینده‌رود اشاره کرد و افزود: سومین مشکل به احداث تونل دوم کوهرنگ در سال 1364 مربوط می‌شود که 18 هزار هکتار اراضی اضافه می‌شود و این‌ها از مشکلات آب زاینده‌رود است.

وی در پاسخ به این سوال که میزان بارش در استان چهارمحال بختیاری قابل توجه است که می‌تواند به استان اصفهان هم کمک کند گفت: بر اساس آمار و اطلاعات وزارت نیرو 96 درصد مصارف شرب و آب صنعتی ما از چاه‌ها است و به هیچ عنوان کاری به زاینده رود ندارد و حتی بیش از 70 درصد کشاورزی ما نیز از آب همین چاه‌ها است.

نماینده مردم استان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: استان ما در بخش آب شرب و صنعت تنها 4 درصد از آب زاینده‌رود برداشت می‌کند و مدعی هستیم که از آب زاینده‌رود برداشتی نداریم.

در ادامه مقتدایی اظهار کرد:  من کار تحقیقاتی انجام داده‌ام و با سند صحبت می‌کنم و می‌گویم ظلمی که بر رودخانه زاینده‌رود صورت گرفته بخشی بر اثر بی‌تدبیری‌هاست و بخشی از آن بر اثر سوء استفاده از قدرت است.

وی تاکید کرد: میزان برداشت آب از زاینده‌رود بر اساس محل برداشت و فرد برداشت‌کننده در حدفاصل سد تنظیمی تا پل زمان خان را درآورده‌ام و می‌دانم در طول این مسیر هر فردی چه میزان آب برداشت می‌کند، آب بسیاری از رودخانه زاینده‌رود برای آبیاری باغات پمپاژ می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: آب زاینده‌رود را به هر دلیل گرفتند آیا نباید خسارت آن پرداخت شود، آمارهای ارائه شده توسط آقای سلطانی را به هیچ عنوان قبول ندارم، وی می‌گوید؛ ما تنها چند درصد محدود را برداشت می‌کنیم، به طور مثال در یک مورد خاص مجوزهای صادر شده توسط شرکت آب منطقه‌ای استان چهارمحال و بختیاری با حق برداشت 8/93 میلیون مترمکعب به اسم برداشت مجوز 50 میلیون مترمکعب بوده است و اگر همین یک قلم را در نظر بگیریم می‌توانیم ثابت کنیم که عدد ارائه شده توسط آقای سلطانی صحیح نیست.

نماینده مردم استان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت آمارهای آقای مقتدایی به هیچ عنوان صحیح نیست که نماینده مردم اصفهان پاسخ داد تمام آمار من رسمیت و سندیت دارد.

سلطانی تصریح کرد: طبق آمار 30 ساله وزارت نیرو آب ورودی که به استان چهارمحال وارد می‌شود 46 مترمکعب بر ثانیه است اما خروجی آب ما هنگام تحویل به استان اصفهان 47 مترمکعب بر ثانیه است که به دلیل پالایشی که وجود دارد نه تنها برداشتی نداریم بلکه اضافه هم به استان اصفهان داده می‌شود.

وی افزود: 350 هزار هکتار اراضی آبی داریم که از این میزان تنها 50 هزار آن آبیاری تحت فشار است، 100 هزار هکتار از این اراضی هم یونجه، سیب‌زمینی، چغندر قند و برنج کاشته می‌شود که تمام این نوع کشت‌ها به دلیل آب بالایی که نیاز دارند کاری اشتباه است.

این نماینده در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مردم شهر بروجن که من نماینده آنجا هستم از آب چاهی استفاده می‌کنند که نیترات بالا دارند و سرطان‌زا هست افزود: به دلیل مظلومیتی که وجود دارد در استان چهارمحال مردم در حال مرگ تدریجی هستند چراکه داریم آب فضای سبز را به خورد مردم می‌دهیم.

مقتدایی خاطر نشان کرد: سوءمدیریت و نبود برنامه‌ریزی در سال‌های گذشته این مشکلات را بوجود آورده است، بهترین زمین‌های کشور در مناطق شرقی اصفهان زیر کشت می‌رفته است اما ما آمده‌ایم شاهرگ حیاتی اصفهان را گرفته‌ایم و به جای آن چند مزرعه و باغ راه‌اندازی کرده‌ایم که نشان‌دهنده این است که بی‌تدبیری و سوءمدیریت در زاینده‌رود بیداد می‌کند.

وی ادامه داد: امروز گلایه مردم اصفهان از مسئولین کشور این است که چرا با این موضوع به این با اهمیتی عادی برخورد می‌شود، قوه مقننه تکلیف را مشخص کرده است،  قانون توزیع عادلانه تقسیم آب در سال 61 باید اجرا شود و این قانون هرچه گفت ما می‌پذیریم حتی اگر به سود استان چهارمحال و بختیاری باشد در حالیکه مردم اصفهان و کشاورزانش زمانی از ثروتمندترین مردم بودند امروز به نان شب محتاج شده‌اند.

مقتدایی اضافه کرد: به زاینده‌رود هم در بالادست، هم در اصفهان و هم در پایین‌دست ظلم شده است و حقش نبود که این رودخانه خشک شده و اسیر برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت شود.

به گزارش فارس از اصفهان، حیات اصفهان وابسته به زاینده‌رود است و اصلی‌ترین مسئله‌ای که باید مدنظر نمایندگان و مسئولان مجلس قرار گیرد، آب زاینده‌رود است.

آب زاینده‌رود به نظر می‌رسد به یک شیخ بهایی دیگر نیاز دارد تا بتواند مشکلش را حل کند مردی که بدون تجهیزات کامپیوتری و نقشه‌های پیشرفته امروزی چنان با حساب و کتاب این آب را تقسیم کرد که تمام مردم آن روزگاران تا سالیان سال از این مایع حیات به خوبی استفاد کردند.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/6/7:: 9:56 صبح     |     () نظر
درباره

بیستجان لنجان

وضعیت من در یاهـو
خدادادموذنی بیستگانی
ای آفتاب عشق و عدالت شتاب کن باز آ قنوت باغچه را مستجاب کن این خاک تشنه بی‌تو به باران نمی‌رسد باغ خزان زده به بهاران نمی‌رسد خورشیدی و زمین و زمان در مدار توست مولای من بیا که جهان بی‌قرار توست تنها تو منجی بشر و آدمیتی اصلاً تویی که فلسفه‌ی خاتمیتی تو سِرّ سجده‌های ملائک بر آدمی تو رازِ سر به مُهرِ سحرهای عالمی ماتمکده‌ست کعبه‌ی بی‌تو، خلیل عشق چشمان توست کعبه، بیا ای دلیل عشق با صد هزار جلوه‌ی مشهود می‌رسی با نغمه‌ی الهی داوود می‌رسی موسی شدی و طور به سویت شتافته‌ست نیل است که به شوق تو سینه شکافته‌ست سیمای تو ز یوسف مصری ملیح‌تر همراه تو مسیح و تو از او مسیح‌تر آیات حسن و فضل و کمال تو بی‌حد است خوی و خصال تو همه عین محمد است همراه توست معجزه‌های محمدی داری به روی شانه عبای محمدی مولا بیا به دین بده روح دوباره‌ای با ذوالفقار فتح، شکوه دوباره‌ای برپاست نهروان و جمل‌های دیگری بیت الحرام و لات و هُبَل‌های دیگری هر سنگ را نگاه تو سجّیل می‌کند یا هر پرنده را چو ابابیل می‌کند باز آ که دست ظلم و ستم را قلم کنی باز آ که باز عدل علی را علم کنی باز آ که در مدینه قیامت به‌پا شود صحن و سرای حضرت زهرا بنا شود در چشم تو شکوه الهی خلاصه است صلح و جهاد تو همه عین حماسه است در هر نگات نور خدا موج می‌زند امید سیدالشهدا موج می‌زند آمیزه‌ی صلابت و احساس دیدنی‌ست در قامتت رشادت عباس دیدنی‌ست سمت تو آب‌های روان سجده می‌کنند بر خاک پات مُلک و مکان سجده می‌کنند بی‌انتهاست نامتناهی‌ست علم تو آئینه‌ی علوم الهی‌ست علم تو تا واژه واژه‌ات ملکوت حقایق است در هر نگات جلوه‌ی صد صبح صادق است داری به دوش پرچم باب الحوائجی در دست توست خاتم باب الحوائجی چشم رئوف توست بهشت برین ما نور ولایتت شده حصن حصین ما دلبستگی به رحمت تو در نهاد ماست پلکی بزن، نگاه تو باب المراد ماست شوق تو در هدایت ما بی‌نهایت است چشمان روشن تو چراغ هدایت است برپا شده‌ست در دل عالم چه محشری دیگر بتاب ماه خدا! یابن عسکری من تشنه‌ی نگاه توأم أیها العزیز دلتنگ روی ماه توأم أیها العزیز تا کی نصیب ماست «اَرَی الخَلق» و «لا تُری» کی می‌شود نوای «اَنا المَهدی» تو را … از سمت کعبه بشنوم ای جانِ جانِ جان «عَجّل عَلی ظُه
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
آهنگ وبلاگ