سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گشاده رویی، دامِ دوستی است . [امام علی علیه السلام]
بیستجان لنجان
 
حرف های مسئولان دولتی درباره زاینده رود

معاون اول رئیس جمهور به همراه وزیر نیرو و برخی دیگر از اعضاء هیئت دولت دو روز گذشته را میهمان اصفهان بودند.

به گزارش رویش نیوز، در این سفر دو روزه که همزمان بود با خبرهای خوشی از افتتاح شهر بازی رویاها و همچنین راه افتادن قطار شهری اصفهان حواشی پررنگ تر از متنی درباره آب نیز داشت.

در ادامه این گزارش اظهار نظرهای معاون اول و وزیر نیرو در جلسات و برنامه های مختلف که درباره وضعیت آب زاینده رود عنوان شده است می آید:

  جهانگیری: اصفهانی ها مطمئن باشند، آب به زاینده رود برمی گردد

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه طرح‌ها و تصمیمات خوبی در شورای عالی آب در خصوص آب اصفهان گرفته شده است، گفت: اصفهانی‌ها مطمئن باشند آب به زاینده‌رود برمی‌گردد.

اسحاق جهانگیری شامگاه گذشته در آیین افتتاحیه شهربازی رویاها با بیان اینکه مسئولان شهر اصفهان با افتتاح این پروژه در زمینه ایجاد نشاط و شادی در شهر در مقابل مردم روسفید هستند، اظهار داشت: در این راستا باید توجه داشته باشیم که اصفهان در تمام دوره های تاریخی و به ویژه بعد از انقلاب پیشتاز تمام اتفاقات کشور بوده است.وی با اشاره به قابلیت های شهر اصفهان به لحاظ تاریخی، فرهنگی، علمی و اقتصادی در سطح بین المللی، ملی و استانی بیان داشت: اما این بدین معنا نیست که اصفهان با این همه زیبایی و تمدن مشکل نداشته و قطعا مشکلاتی در این شهر وجود دارد که دارای پیچیدگی خاصی و نیازمند تدبیر جدی است.

معاون اول رئیس‌ جمهور با بیان اینکه حل مشکلات زاینده رود نیازمند تدبیر جدی است، ادامه داد: برای هیچ ایرانی و به ویژه هیچ اصفهانی قابل تحمل نیست که زاینده رود را خشک ببیند.

وی با بیان اینکه بخش عظیم توسعه و زیبایی شهر اصفهان به رودخانه زاینده رود بستگی دارد، اظهار داشت: من با شناختی که از مردم اصفهان و متخصصان اصفهانی دارم، می‌دانم که مشکلات این شهر درست می‌شود؛ یقینا برای هیچ ایرانی و اصفهانی وضعیت زاینده‌رود مطلوب نیست امیدوار هستیم که در آینده‌ای نه چندان دور زاینده‌رود اصفهان زنده شود که برای همه مردم اصفهان روحیه ‌بخش است و بخش زیادی از زیبایی اصفهان مرهون و مدیون آب اصفهان است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات اساسی مورد توجه رئیس جمهور حل مشکل آب است، ادامه داد: در حال حاضر همه شهرهای بزرگ کشور با مشکل کم آبی مواجه هستند و امیدواریم با اولویت‌دادن به مشکل زاینده‌رود بتوانیم این مشکل در اصفهان حل کنیم.

وی با بیان اینکه طرح‌ها و تصمیمات خوبی در شورای عالی آب در خصوص آب اصفهان گرفته شده است، ادامه داد: اصفهانی‌ها مطمئن باشند آب به زاینده‌رود برمی‌گردد.

معاون اول رئیس جمهور مشکلات ترافیکی و زیست محیطی را یکی دیگر از مشکلات کلانشهرها عنوان کرد و بیان داشت: در این راستا دولت امسال مسئله سلامت را در اولویت کاری خود قرار داده و این سلامت شامل سلامت روحی و جسمی است، مردم باید در زندگی خویش شادی و تفریح و سرگرمی داشته باشند چراکه در صورت وجود برنامه‌های سرگرم کننده در زندگی مردم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی حل می‌شود.

وی ادامه داد: به زودی آب از طریق کوهرنگ 3 به اصفهان انتقال خواهد یافت و دیگر طرح های آبرسانی به زاینده رود نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است.

 

 
چیت چیان: زاینده رود از بهمن تا اردیبهشت سال آینده باز می شود/ کاورن ظرفیت طرح انتقالی دیگری را ندارد/ گلاب دو حق قانونی استان اصفهان است
 
وزیر نیرو با تشریح جدیدترین اقدامات صورت گرفته برای خروج زاینده رود از بحران گفت: امیدوارم بزودی، آب زاینده رود به مدت 5 ماه از بهمن ماه تا اردیبهشت سال آینده در رودخانه جاری شود.

حمید چیت چیان گفت: شرایطی که در استان اصفهان شاهد هستیم برای همه کشور نگران کننده است. استان اصفهان یکی از مولفه های اصلی شکل دهنده هویت ملی ماست و یکی از علل اصلی آبادانی و تاثیرگذاری این استان، وجود رودخانه زاینده رود است.

وزیر نیرو اظهارداشت: این استان نیازمند توجه ویژه ای به دلیل تاثیرگذاری در بخش های مختلف و متنوع در کل کشور است به همین دلیل چهارمین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود روز گذشته برگزار شد و بسیاری از مسائل آبی موجود در این استان مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: رودخانه زاینده رود به طور متوسط در 5 سال اخیر 845 میلیون متر مکعب ذخیره آبی داشته است. تونل اول کوهرنگ، کار انتقال و برداشت آب را از سرشاخه های کارون بزرگ و انتقال آن از سوی زاگرس به زاینده رود را انجام می دهد که میزان آورد این تونل 293 میلیون متر مکعب آب است.

چیت چیان ادامه داد: سطح اراضی باغی و کشاورزی حوضه زاینده رود در سال های اخیر با افزایش 5 برابری به 200 هزار هکتار رسیده است که این سطح نیازمند یک و نیم میلیارد متر مکعب آب مازاد است و طبیعت، ظرفیت ایجاد این میزان را ندارد.

وی اصفهان را قطب بزرگ صنعت کشور دانست و خاطر نشان کرد: در 50 سال گذشته مصرف آب در بخش صنعت از پنج میلیون متر مکعب به 237 میلیون متر مکعب رسیده که افزایش 40 برابری را نشان می دهد.

وزیر نیرو ادامه داد: در گذشته آورد کارون بزرگ 31 میلیارد متر مکعب بوده اما در سالیان اخیر به 9 میلیارد متر مکعب کاهش یافته و با اجرای تونل بهشت آباد این میزان باز هم کمتر خواهد شد. وی با بیان اینکه مدیریت مصرف بهترین راه چاره است تاکید کرد: اختصاص طرح های دیگر برای انتقال آب از کارون امکانپذیر نیست.

چیت چیان با اشاره به وجود 5 هزار هکتار فضای سبز در اصفهان اظهارداشت: این میزان فضای سبز به 50 میلیون متر مکعب آب برای آبیاری نیازمند است که باید برای آن چاره اندیشی شود. تبدیل چاه های دیزلی به برقی و جلوگیری از برداشت های اضافه می تواند در آینده در حوضه منابع آب موثر باشد.

وی تاکید کرد: مدیریت جلوگیری از برداشت آب های سطحی و زیرزمینی تا به امروز موفق نبوده اند و این امر نیازمند مدیریت اجتماعی، کمک مسئولان قضایی و اجرایی است که بزودی محقق و اجرایی می شود.

وزیر نیرو تصفیه خانه بابا شیخ علی اصفهان را بزرگترین و پُرظرفیت ترین تصفیه خانه کشور برشمرد و افزود: تونل گلاب 2 دومین سامانه انتقال آب شرب به اصفهان است که به پیشنهاد وزارت نیرو در شورای عالی آب تصویب شد.

چیت چیان ابراز امیدواری کرد آب زاینده رود بزودی به مدت 5 ماه از بهمن ماه تا اردیبهشت سال آینده در رودخانه جاری شود. همچنین طرح انتقال آب تونل سوم کوهرنگ تا پایان سال جاری به مرحله بهره برداری می رسد.

وی تصریح کرد: تونل سوم کوهرنگ در کنار طرح بهشت آباد در مجموع قادر به انتقال یک میلیارد و 17 میلیون متر مکعب آب به حوضه زاینده رود خواهد بود. این میزان آب، 200 میلیون متر مکعب از میزان آبی که در زاینده رود جاری بوده بیشتر خواهد بود.

وزیر نیرو همچنین در دیدار با آیت الله مظاهری درباره پروژه گلاب دو و بهشت آباد گفت: پروژ? تونل گلاب2 حقّ قانونی استان اصفهان است و ادامه و اتمام این طرح را ضروری می‌دانیم و از این‌رو قطعاً طی چند روز آینده، ادام? عملیّات این پروژه اجرائی خواهد شد.

وزیر نیرو در زمین? پروژ? تونل بهشت‌آباد نیز اظهار کرد: این پروژه نیز یک کار لازم و ضروری برای حلّ مشکل آب در استان‌های اصفهان، یزد و کرمان است که انشا ا... از ابتدای سال آینده، عملیّات اجرائی آن آغاز خواهد شد و هیچ تردیدی در اجرای این پروژه وجود ندارد و ابعاد و مسائل کارشناسی آن با قاطعیّت در حال انجام است.

وزیر نیرو با اشاره به اتمام حفّاری طرح تونل کوهرنگ سه که بیش از بیست سال است عملیّات اجرائی آن آغاز شده، تأکید کرد: در سال جاری، آب از طریق این تونل به اصفهان خواهد رسید و کمک مناسبی برای معضل آب در استان خواهد بود.

چیت‌چیان با تأکید بر ذخیر? نسبتاً مناسب آب در سدّ زاینده‌رود، اظهار کرد: که مشکل کشاورزان شرق استان برای کشت پائیزه نیز با جاری‌شدن آب زاینده رود در آبان‌ماه امسال، برطرف خواهد شد.

منبع: فارس- مهر

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/6/7:: 2:13 عصر     |     () نظر
درباره

بیستجان لنجان

وضعیت من در یاهـو
خدادادموذنی بیستگانی
ای آفتاب عشق و عدالت شتاب کن باز آ قنوت باغچه را مستجاب کن این خاک تشنه بی‌تو به باران نمی‌رسد باغ خزان زده به بهاران نمی‌رسد خورشیدی و زمین و زمان در مدار توست مولای من بیا که جهان بی‌قرار توست تنها تو منجی بشر و آدمیتی اصلاً تویی که فلسفه‌ی خاتمیتی تو سِرّ سجده‌های ملائک بر آدمی تو رازِ سر به مُهرِ سحرهای عالمی ماتمکده‌ست کعبه‌ی بی‌تو، خلیل عشق چشمان توست کعبه، بیا ای دلیل عشق با صد هزار جلوه‌ی مشهود می‌رسی با نغمه‌ی الهی داوود می‌رسی موسی شدی و طور به سویت شتافته‌ست نیل است که به شوق تو سینه شکافته‌ست سیمای تو ز یوسف مصری ملیح‌تر همراه تو مسیح و تو از او مسیح‌تر آیات حسن و فضل و کمال تو بی‌حد است خوی و خصال تو همه عین محمد است همراه توست معجزه‌های محمدی داری به روی شانه عبای محمدی مولا بیا به دین بده روح دوباره‌ای با ذوالفقار فتح، شکوه دوباره‌ای برپاست نهروان و جمل‌های دیگری بیت الحرام و لات و هُبَل‌های دیگری هر سنگ را نگاه تو سجّیل می‌کند یا هر پرنده را چو ابابیل می‌کند باز آ که دست ظلم و ستم را قلم کنی باز آ که باز عدل علی را علم کنی باز آ که در مدینه قیامت به‌پا شود صحن و سرای حضرت زهرا بنا شود در چشم تو شکوه الهی خلاصه است صلح و جهاد تو همه عین حماسه است در هر نگات نور خدا موج می‌زند امید سیدالشهدا موج می‌زند آمیزه‌ی صلابت و احساس دیدنی‌ست در قامتت رشادت عباس دیدنی‌ست سمت تو آب‌های روان سجده می‌کنند بر خاک پات مُلک و مکان سجده می‌کنند بی‌انتهاست نامتناهی‌ست علم تو آئینه‌ی علوم الهی‌ست علم تو تا واژه واژه‌ات ملکوت حقایق است در هر نگات جلوه‌ی صد صبح صادق است داری به دوش پرچم باب الحوائجی در دست توست خاتم باب الحوائجی چشم رئوف توست بهشت برین ما نور ولایتت شده حصن حصین ما دلبستگی به رحمت تو در نهاد ماست پلکی بزن، نگاه تو باب المراد ماست شوق تو در هدایت ما بی‌نهایت است چشمان روشن تو چراغ هدایت است برپا شده‌ست در دل عالم چه محشری دیگر بتاب ماه خدا! یابن عسکری من تشنه‌ی نگاه توأم أیها العزیز دلتنگ روی ماه توأم أیها العزیز تا کی نصیب ماست «اَرَی الخَلق» و «لا تُری» کی می‌شود نوای «اَنا المَهدی» تو را … از سمت کعبه بشنوم ای جانِ جانِ جان «عَجّل عَلی ظُه
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
آهنگ وبلاگ