سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هنگامی که دانشمندی می میرد، چنان شکافی در اسلام پدید می آید که جزجانشینش آن را پر نسازد . [امام علی علیه السلام]
بیستجان لنجان
 
نکاتی پیرامون برگزاری تجمع درباره مشکل آب اصفهان

 

بی تفاوتی دولت یازدهم نسبت به معضل آب اصفهان، توقف پروژه گلاب 2  و اقدام اخیر ریاست جمهوری در برخورد با نمایندگان اصفهان باعث شد که نیاز به برگزاری چنین تجمعی در بین مردم فهیم اصفهان احساس شود.alt

رویش نیوز- سرویس سیاسی: همگی می آییم زنده رود: مردم اصفهان به هوش باشید زاینده رود تا ابد خشک می شود اگر راحت از کنار آن بگذریم، برای همه زیبایی هایی که به ما هدیه داد به گردن ما حق دارد ما می توانیم حیات را به زاینده رود بازگردانیم. وعده ما 6 شهریور ساعت 17 کنار سی و سه پل با لباس مشکی با شعار زاینده رود من کو.

اگر اندکی در شبکه های اجتماعی موبایلی فعالیت داشته باشید، یا عضو دو سه گروه کوچک در این شبکه ها باشید مطمئنا طی چند روز کذشته متن این پیام به چشمتان خورده است و از کلیت آن خبر دارید. تجمعی که قرار شده است 6 شهریور ماه برگزار شود اما نکاتی پیرامون برگزاری این تجمع وجود دارد که ذکر آن خالی از لطف نیست:

همانطور که می دانید تجمع های این چنینی نیاز به کسب مجوز از طرف نهادهای قانونی دارد در حالی که طی پیگیری های خبرنگار رویش نیوز تا کنون از سوی هیچ تشکلی و نهادی اقدامی برای کسب مجوز این تجمع صورت نگرفته است.

اما چرا تجمع؛ بی تفاوتی دولت یازدهم با گذشت یک سال از فعالیت خود نسبت به مشکل آب اصفهان و خشکی زاینده رود و عدم انجام اقدامات لازم، توقف پروژه گلاب 2 در طی سفر وزیر نیرو به اصفهان و اقدام اخیر ریاست جمهوری در برخورد با نمایندگان اصفهان، باعث شد که نیاز به برگزاری چنین تجمعی در بین مردم فهیم اصفهان احساس شود، تجمعی آرام در زاینده رود؛ به امید این که برگزاری این تجمع شاید بتواند دوباره اذهان مدیران بالادستی کشور  را به سمت اصفهان برگرداند. تا سرعت چاشنی تصمیم گیری برای حل مشکل آب اصفهان شود و بیش از این شاهد از دست رفتن زمان بدون انجام هیچ کاری نباشیم.

همچنین در باب این تجمع ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که تشکل های رسمی و نهادهای مردمی و نیمه مردمی اصفهان در موضوع مشکل آب اصفهان تحرکی از خود نشان نداده و اقدام خاصی انجام نداده اند باید وارد عمل شوند و در زمان حاضر از آن ها توقع می رود که حد اقل دیگر نسبت به برگزاری این تجمع بی تفاوت نشوند و جهت احراز مجوزهای قانونی برای یک تجمع آبرومندانه وارد کار شوند، با توجه به این که عملی شدن برگزاری این تجمع محتمل به نظر می رسد لذا از نهادهای مدنی مسئول هم باید این توقع را داشت که نسبت به صدور این مجوز همکاری خود را نشان دهند تا یک تجمع درخور اصفهان، بدون حاشیه و قیل و قال برگزار شود و مردم اصفهان از قِبَل آن بتوانند به خواسته‌ی خود یعنی حل مشکل آب در استان اصفهان برسند.

به امید آن که مشکلات ناشی از کم آبی در اصفهان هر چه زود تر حل شود و آب در این رگ خشکیده شهرمان جریان یابد


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/5/29:: 3:20 عصر     |     () نظر
 
آیت الله مظاهری: مسائل زاینده رود را در شان مردم اصفهان پیگیری ک

رئیس حوزه علمیه اصفهان خطاب به مسئولان تاکید کرد: تمام اقدامات، فعالیت‌ها و پیگیری‌ها در مورد احیای حوضه آبریز زاینده‌رود باید در بستر قانونی و رعایت مقررات صورت پذیرد و در شأن مردم فهیم و نجیب اصفهان باشد.

به گزارش رویش نیوز به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور استاندار اصفهان در دیداری یک‌ ساعته با آیت‌الله حسین مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان به تشریح مسائل استان و چالش‌ها و مشکلات پیش رو پرداخت.

وی با تشریح آخرین وضعیت پیشرفت طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود، به مشکلات و چالش‌های استان نیز اشاره کرد.

وی توضیحات کاملی را در خصوص مصوبات شورای امنیت کشور در مورد الزام وزیر نیرو به اجرای کامل مصوبات 9 گانه شورای عالی آب ظرف مدت دو ماه بیان کرد.

زرگرپور با بیان اینکه وزیر نیرو موظف به ارائه برنامه تحویل آب پائیزه به کشاورزان است، ادامه داد: در صورت مشارکت جدی‌تر وزیر نیرو، شاهد نتایج ملموس‌تر و بهتری در این زمینه خواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد با الزام شورای امنیت کشور در این خصوص، زمینه لازم برای تحقق این مهم و تسریع آن فراهم شود.

در این دیدار آیت‌الله مظاهری نیز ضمن حمایت از اقدامات صورت گرفته، رهنمودهای لازم در خصوص رفع مشکلات و معضلات استان را ارائه کرد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان تأکید کرد: کلیه اقدامات، فعالیت‌ها و پیگیری‌ها در مورد احیای حوضه آبریز زاینده‌رود باید در بستر قانونی و رعایت مقررات صورت پذیرد و در شأن مردم فهیم و نجیب اصفهان باشد


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/5/29:: 3:19 عصر     |     () نظر
 
تونل گلاب و احیاء زاینده رود را به هم گره نزنید

 

امام جمعه ورزنه گفت: تونل گلاب 2 در خصوص برداشت آب به جهت شرب است و ربطی به احیاء زاینده رود ندارد و اگر برخی از این مطلب بحث می کنند این را بدانند که طبق مصوبه وزارت نیرو 73درصد از رودخانه مربوط به کشاورزان حق آبه دار حوزه زاینده رود است.

به گزارش رویش نیوز، حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا صادق زاده در گفتگو با مهر در خصوص احیاء زاینده رود و طرح 9 ماده ای اظهار داشت: امروز در خصوص احیاء زاینده رود و مشکلات خشک شدن آن بحث های زیادی می شود و عده ای از جایگاه های مختلف به این موضوع می پردازند که جای بسی خوشحالی را برای ماپدید می آورد که حداقل یک عزم استانی در خصوص احیاء این تمدن جهانی به وجود آمده است.

وی در خصوص برخی سیاسی کاری ها برای احیاء زاینده رود گفت: مشکلی که در ارتباط با مباحث احیای زاینده رود متوجه آن می شویم برخی سیاسی کاری هایی است که می خواهند از این برند مردمی به نفع مقاصد خود استفاده کنند.

امام جمعه ورزنه در خصوص احیاء زاینده رود بیان داشت: البته در خصوص احیاء زاینده رود در طرح 9 ماده ای با کُندروی هایی از طرف وزارت نیرو در حال انجام است و باید این امر تسریع شود، این نکته را باید واقف بود که تونل گلاب 2 در خصوص برداشت آب به علت شرب است و ربطی به احیاء زاینده رود ندارد و اگر عزیزانی از این مطلب بحث می کنند با زاینده رود گره نگرفته و نیز این را بدانند که طبق مصوبه وزارت نیرو 73درصد از رودخانه مربوط به کشاورزان حق آبه دار حوزه زاینده روداست که در طومار شیخ بهایی نیز مطرح شده است. امروز گویا در گفتار برخی از آقایان به باد فراموشی رفته است و تفاوتی هم بین غرب و شرق استان اصفهان ندارد.

وی با اشاره به رودخانه زاینده رود و تمدن جهانی منطقه اظهار داشت: ما امروز اگر از زاینده رود حرف می زنیم از تمدن چندین هزار ساله ای می گوییم که معیار همدلی و وحدت است و هیچ مشکلی بین مردم عزیز و شریف چهارمحال بختیاری و استان اصفهان نیست و فعلا نگاه ها به قانون شورای عالی آب است که هرگونه بارگذاری را ممنوع بیان کرده واستثنایی را نیز قائل نمی شویم.

صادق زاده در ارتباط با سخنان رئیس جمهور در خصوص آب در سفرهای استانی گفت: مطالبی که رئیس جمهور در سفرهای استانی بیان می کنند باید طبق نظر کارشناسان و قانون شورای عالی آب باشد البته ایشان بیان داشته اند که احیاء تالاب گاوخونی و زاینده رود باید در کنار هم محقق شود و از هوچی گری ها و اعتراض منطقه ای و سیاسی نیز باید پرهیز کرد.

امام جمعه ورزنه در پایان بیان داشت: مردم منطقه ما چندین سال است که از این حق مالکیت خود محرومند و منتظر اجرای یک طرح جامع و کاربردی در خصوص احیاء رودخانه زاینده رود هستند


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/5/29:: 3:18 عصر     |     () نظر
 
چگونه در هنگام انجام کارهای زشت بر نفس خود غلبه کنیم؟

 

 

ذکر دو نوع است: یاد خدا به هنگام مصیبت و بهتر از آن، یاد خدا در رویارویی با حرام است که مانع از ارتکاب آن می شود.

 

     

 

اگر کسی لبة پرتگاهی بنشیند امید نجات و نیفتادن او در دره، بسیار کم است. لذا اولین قد م برای ترک گناه نرفتن به غرق‌گاهها است. مهیا نکردن عمدی زمینه و مقدمات گناه به انسان این امکان را می‌دهد که به راحتی از عهدة نفس خویش برآید و از آلوده شدنش جلوگیری کند.

 

به هر حال اگر خدای ناخواسته زمینة گناهی برای انسان پیش آمد برای جلوگیری از مبتلاء شدن به گناه مواردی را به عرض می‌رسانیم. امیدواریم با بکاربستن آنها در موارد خاص از آلوده شدن نفس پاکتان جلوگیری کنید لازم به ذکر است که خودشناسی و خودسازی نیاز به برنامه ریزی، ثبت، محاسبه و مراقبت دارد و از تجارت های دنیایی ارزش کمتری ندارد. بنابراین باید برنامة جدی ای داشته باشیم.

 

1. توجه کامل: این که خداوند متعال در همة حالات، آگاه و ناظر بر اعمال ماست و حتی بر خطورات قلبی ما که در دل می گذرد احاطه دارد. این آگاهی باید در تمام لحظات روز با ما باشد. چون ما اغلب در غفلت، شکار شیطان و نفس می شویم بنابراین لازم است با شیوه‌های غفلت زدائی مثل ذکر دائم، همنشین خوب، مطالعه کتب اخلاقی- به شکل کم و دائمی-، عیادت مریض و ... آشنا شویم.

 

اگر انسان چنین یقینی داشته باشد، خجالت می‌کشد که گناه کند و از دستورهای خالقش سرپیچی کند. برای این‌که انسان به چنین مراقبت و توجهی موفق شود، همیشه به یاد خدا بودن بسیار سودمند است. این‌که گفته می‌شود انسان باید به یاد خدا باشد، به این دلیل است که انسان با یاد خدا، از عوامل بدبختی و هلاکت دور می شود و به سعادت نزدیک می‌گردد.

 

امیرالمومنین ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «ذکر دو نوع است: یاد خدا به هنگام مصیبت و بهتر از آن، یاد خدا در رویارویی با حرام است که مانع از ارتکاب آن می شود».(1)

 

به یاد داشتن این کلام حضرت امام خمینی (قدس سره) که عالم محضر خداست، در محضر خدا گناه نکنید. و درونی کردن این مطلب که ما در محضر او هستیم و او شاهد و حاکم ماست در جلوگیری از گناه بسیار مفید است. شرم حضور خداوند متعال و فرشتگان الهی که همیشه همراه انسان هستند و بر تمامی افعال انسان آگاهی دارند انسان را از مبتلا شدن به گناه مصون می دارد.

 

توجه داشته باشید که اگر در همان حالی که شخصی در حال گناه است کسی از خانواده مثل: پدر، مادر و ... و یا حتی از اقوام دور، او را ببیند چقدر خجالت خواهد کشید و آیا اصلاً دست به گناه می زند. پس چطور است که انسان در حال گناه چنین احساسی را ندارد و با حضور خداوند متعال و فرشتگان خجالت نمی کشد و دست از گناه بر نمی دارد.

 

2. توجه به چهرة کریه و زشت واقعی سیئات: اگر انسان در هنگام فراهم شدن مقدمات گناه، به چهرة واقعی و زشت گناهان توجه بکند و با خود مقداری فکر کند که مثلاً: در هنگام غیبت کردن، در حال خوردن گوشت مردة آن شخص است،(2) و یا حتی وقتی می خواهد دست به گناهی بزند، خود را در صحرای محشر ببیند که به‌خاطر آن گناه در مقابل همة مردم در حال محاکمه است دست از گناه بر می‌دارد.

 

3. یادآوری نعمت‌های الهی: در هنگام فراهم شدن معصیت از دیگر اموری است که انسان را از گناه منصرف می‌سازد. اگر انسان در این هنگام به شمارش تعدای از نعمت های الهی که در دوران زندگی خداوند به او داده است برآید حتماً از فکر کردن و اقدام به گناه منصرف خواهد شد.

 

وقتی که فکر گناه به سراغ شما می‌آید بلافاصله بیاد آورید که چگونه خداوند شما را بدون هیچ درخواستی از مرحله طفولیت به این مرحله رسانده است. و حتی از آنچه که شما از او نخواسته بودید، از نعمت گوش و چشم و دست و ... به شما عطاء نموده است. آیا الآن رواست که شما با همان عطایا به جای شکر و تشکر به جنگ خداوند متعال بروید. آیا رواست بجای تشکر از نعمت زبان، با غیبت کردن زمینة گناه و ناسپاسی را فراهم آورید. آیا رواست با نعمت پا به استقبال گناه بروید، آیا خداوند متعال چشم را به شما عطا کرد که با او خدای ناکرده معصیت کنید و ... .

 

پس در هنگام فراهم شدن گناه تأملی در نعمت‌های الهی داشته باشید.

 

4. با توجه به این مطلب که عمر انسان زودگذر و مرگ ناگهانی است و در آیندة نزدیک به نتایج اعمالش خواهد رسید. اگر انسان به این مسئله عنایت داشته باشد و چنین خیالی را در ذهن خود نپروراند که فعلاً خبری از سرای آخرت نیست، یا ما کجا و قیامت کجا، در عدم ارتکاب گناه مؤثر است.

 

5. تفکر در عواقب وخیم گناه و مقایسة عذاب الهی با لذت آنی گناه، بسیار مفید است. اگر شما یک لحظه درنگ کنید که آیا مقرون به صرفه است که من با یک لحظه لذت آنی گناه که آنهم همراه با بسیاری از ترس ها و استرس ها است، خدای ناکرده مدت های مدیدی در عذاب سخت الهی باقی بمانم؟ انسان را از ورود و دست زدن به گناه نگهداری می کند.

 

6. توسل به خدای متعال و ائمه معصومین ـ علیهم السّلام ـ به‌خصوص حضرت صاحب الزمان (عج)که امام حاضر و ناظر است. و درخواست واقعی برای رهایی از گناه بسیار سودمند است.

 

7. توجه به محرومیت های اخروی و دنیوی گناه: اگر شما توجه داشته باشید که اگر خدای ناکرده به گناه آلوده شوید علاوه بر عذاب اخروی از بعضی از نعمت های دنیوی هم بی بهره خواهید ماند دست به گناه نمی زنید. رسیدن اجل و مرگ، کم شدن روزی، ... از جمله مضرات دنیوی گناه است.

 

امام صادق ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «کسانی که بر اثر گناهان می میرند، از کسانی که بر اثر رسیدن اجل می میرند، بیشترند.(3)» و در جای دیگر می فرماید: «خداوند متعال هر نعمتی را که به بنده ای داد از او نگرفت مگر به سبب گناهی که سزاوار سلب آن نعمت باشد.(4)»

 

8. نمازهای خود را کاملاً با توجه و حضور قلب و دقت کامل بخوانید. زیرا نماز بزرگترین عامل بازدارنده از کژی هاست. خداوند متعال در قرآن می فرماید: «و أقم الصلاة انَّ الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر»، نماز را به پا دار، که نماز از کار زشت و ناپسند باز می دارد.

 

9. تغییر مکان و تغییر حالت از دیگر عوامل فرار از گناه است. مثلاً: اگر در جای خلوتی برای انسان مقدمات گناه کردن فراهم شد بلافاصله، مکان خود را تغییر دهد و خود را به مکان دیگری که امکان حضور افراد دیگری هست برساند.

 

 

پی نوشت ها:

1. آثار الصادقین، ج 6، ص 252، به نقل از مجله با معارف اسلامی آشنا شویم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شماره 60، ص 118.
2. حجرات:12.
3. محمدی ری شهری، محمد، منتخب میزان الحکمه، ترجمه و تلخیص حسین شیخی، دارالحدیث، چاپ دوم، ح2431، ص223
4. همان، ح 2429.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/5/21:: 10:53 صبح     |     () نظر
 
تغذیه مناسب افطار

    

تغذیه,مواد غذایی,افطار

تغذیه مناسب افطار

مدیر کارگروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران نکته‌های آموزنده در مورد روزه داری و تغذیه مناسب در زمان افطار را تشریح کرد.


محمد احمدی مدیر کارگروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران اظهار داشت: در زمان افطار طبق آداب اسلامی مستحب است که ابتدا نماز بخوانند و سپس افطار کنند، غیر از آن در صورتی است که ضعف بر فرد غلبه کرده باشد یا جمعی منتظر او باشند.

به گفته وی افطار باید با غذای پاک و عاری از شبهات آغاز شود و باز کردن روزه با خرمای حلال افطار ثواب نمازش چهارصد برابر است؛ افراد بهتر است که روزه خود را با نوشیدنی آغاز نکنند و خرما بهترین گزینه برای باز کردن روزه است، البته خرما باید چشیده شود نه اینکه بلعیده شود.

مدیر کارگروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران ادامه داد: اگر نوشیدنی مصرف می شود، نوشیدنی سرد نباشد، و بهتر است که با آب گرم باشد که هم تشنگی را بر طرف می کند و هم ضرری به بدن نمی رساند. اگر هنگام افطار آب یخ خورده شود، آن آب نمی تواند گرمای بدن را که در اثر روزه داری ایجاد شده است، سرکوب کند و کسی که با آب یخ افطار می کند تشنگی وی برطرف نمی شود و پشت سر هم طلب آب می کند که به بدن ضرر وارد می شود.

احمدی افزود: به طور کلی اگر بخواهیم روزه را بر خود آسان کنیم، افطار و شام باید غذاهای مرطوب مانند نوشیدنی ها، سوپ و آش های ساده مصرف کنیم و باید بدانیم که یک سوم معده برای غذا، یک سوم برای آب و یک سوم برای نفس کشیدن است. چون در روایت داریم که « مبغوض ترین مردم نزد خدا، آنهایی هستند که معده های پُر دارند.

وی اضافه کرد: برای رساندن رطوبت به بدن و تأمین مایعات و املاح مورد نیاز بدن در ایام روزه داری که روزه طولانی و گرم است، مصرف نوشیدنی ها و شربت های خنک مانند سکنجبین، سرکنگبین، کاسنی، خاکشیر، آبلیمو، آبغوره و شربت زرشک توصیه می شود، بنابراین نوشیدنی ها باید جرعه جرعه مصرف شود تا مفید واقع شود، ولی باید بدانیم که سریع خوردن آب یخ و نوشیدنی های خنک، طبیعت معده را متحیر می کند و زخم معده و ناراحتی های معده را در آینده بروز خواهد داد.

مدیر کارگروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران خاطرنشان کرد: مصرف میوه های آبدار مثل آلو، هلو، گیلاس، هندوانه، خیار، کاهو، خرفه، کرفس و گوجه فرنگی نیز در ماه رمضان مفید است. (تسنیم)


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/4/6:: 4:53 عصر     |     () نظر
<      1   2      
درباره

بیستجان لنجان

وضعیت من در یاهـو
خدادادموذنی بیستگانی
ای آفتاب عشق و عدالت شتاب کن باز آ قنوت باغچه را مستجاب کن این خاک تشنه بی‌تو به باران نمی‌رسد باغ خزان زده به بهاران نمی‌رسد خورشیدی و زمین و زمان در مدار توست مولای من بیا که جهان بی‌قرار توست تنها تو منجی بشر و آدمیتی اصلاً تویی که فلسفه‌ی خاتمیتی تو سِرّ سجده‌های ملائک بر آدمی تو رازِ سر به مُهرِ سحرهای عالمی ماتمکده‌ست کعبه‌ی بی‌تو، خلیل عشق چشمان توست کعبه، بیا ای دلیل عشق با صد هزار جلوه‌ی مشهود می‌رسی با نغمه‌ی الهی داوود می‌رسی موسی شدی و طور به سویت شتافته‌ست نیل است که به شوق تو سینه شکافته‌ست سیمای تو ز یوسف مصری ملیح‌تر همراه تو مسیح و تو از او مسیح‌تر آیات حسن و فضل و کمال تو بی‌حد است خوی و خصال تو همه عین محمد است همراه توست معجزه‌های محمدی داری به روی شانه عبای محمدی مولا بیا به دین بده روح دوباره‌ای با ذوالفقار فتح، شکوه دوباره‌ای برپاست نهروان و جمل‌های دیگری بیت الحرام و لات و هُبَل‌های دیگری هر سنگ را نگاه تو سجّیل می‌کند یا هر پرنده را چو ابابیل می‌کند باز آ که دست ظلم و ستم را قلم کنی باز آ که باز عدل علی را علم کنی باز آ که در مدینه قیامت به‌پا شود صحن و سرای حضرت زهرا بنا شود در چشم تو شکوه الهی خلاصه است صلح و جهاد تو همه عین حماسه است در هر نگات نور خدا موج می‌زند امید سیدالشهدا موج می‌زند آمیزه‌ی صلابت و احساس دیدنی‌ست در قامتت رشادت عباس دیدنی‌ست سمت تو آب‌های روان سجده می‌کنند بر خاک پات مُلک و مکان سجده می‌کنند بی‌انتهاست نامتناهی‌ست علم تو آئینه‌ی علوم الهی‌ست علم تو تا واژه واژه‌ات ملکوت حقایق است در هر نگات جلوه‌ی صد صبح صادق است داری به دوش پرچم باب الحوائجی در دست توست خاتم باب الحوائجی چشم رئوف توست بهشت برین ما نور ولایتت شده حصن حصین ما دلبستگی به رحمت تو در نهاد ماست پلکی بزن، نگاه تو باب المراد ماست شوق تو در هدایت ما بی‌نهایت است چشمان روشن تو چراغ هدایت است برپا شده‌ست در دل عالم چه محشری دیگر بتاب ماه خدا! یابن عسکری من تشنه‌ی نگاه توأم أیها العزیز دلتنگ روی ماه توأم أیها العزیز تا کی نصیب ماست «اَرَی الخَلق» و «لا تُری» کی می‌شود نوای «اَنا المَهدی» تو را … از سمت کعبه بشنوم ای جانِ جانِ جان «عَجّل عَلی ظُه
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
آهنگ وبلاگ