شفقنا- دکتر غلامرضا محمدنسل؛جرم شناس و استاد دانشگاه در خصوص نقش همنشینی در بزهکاری در روزنامه ایران نوشت:شیخ اجل سعدی در گلستان پندی حکیمانه در مورد عواقب همنشینی با افراد ناشایست دارد. وی می فرماید: «هر که با بدان نشیند اگر نیز طبیعت ایشان در او اثر نکند به طریقت ایشان متهم گردد و گر به خراباتی رود به نماز کردن، منسوب شود به خمر خوردن. طلب کردم ز دانایی یکی پند - مرا فرمود با نادان مپیوند»
همنشینی و مجالست از دیرباز به عنوان یکی از راه های انتقال فرهنگ و عادات و اخلاق شناخته شده است. در برخی آیات قرآن و تاریخ و روایات نکات و مصادیق متعددی درباره تلاش پاکان و حقیقت جویان برای انتخاب پیامبران و صالحان و ائمه هدی به عنوان اسوه های عملی برای طی مسیر زندگی انتخاب کنند و از سفره فضل و کمال آنان توشه برگیرند.
در مقابل داستان پسر نوح پیامبر(ع) یکی از نمونه های تاثیر منفی همنشینی با بدان است. ادبیات فارسی در خصوص بحث همنشینی و آثار و نتایج و معیارهای آن به قدری غنی است که تنها کنار هم نهادن و نقل قول آنها نیازمند ده ها مجلد کتاب است. بدون تردید توجه به همنشینی و تاثیر همنشینان بر سعادت یا کجروی فرد از دیرباز در همه تمدن ها وجود داشته است و بحث جدیدی نیست اما توجه به همنشینی در آموزه های جرم شناسی نوین تنها قدمتی در حد چند دهه دارد.
برخی از جرم شناسان معتقد بودند همه رفتارهای آدمی اعم از خوب یا بد به شکلی یکسان یاد گرفته می شود و تفاوت عمده میان رفتارهای قانونمند و قانون شکن در چیستی مطالب یاد گرفته شده است نه در چگونگی آنها. این نظریه امروزه تحت عنوان «همنشینی افتراقی» شناخته شده و بسیاری از موارد بزهکاری بخصوص در میان جوانان و نوجوانان را توضیح می دهد. به عبارت دیگر نظریه همنشینی افتراقی یکی از شاخه های یادگیری اجتماعی بزهکاری به شمار می رود که تمرکز آن بر یادگیری بزهکاری از طریق کنش متقابل مستقیم و غیرمستقیم بین اعضای گروه بزهکاری است که می گوید: رفتار مجرمانه یادگرفتنی - اکتسابی - است. از سوی دیگر رفتار مجرمانه در خلال تعامل و کنش با افراد دیگر آموخته می شود. همچنین بخش اصلی یادگیری بزهکاری در میان گروه همسالان صمیمی اتفاق می افتد.
از سوی دیگر یادگیری بزهکاری که شامل یادگیری شیوه ها و شگردهای ارتکاب جرم است، یادگیری و انتقال نگرش ها و انگیزه ها و باورهای جرم زا را نیز در بر می گیرد. در ادامه این نظریه می گوید انگیزه ها و محرک های جرم بر اساس هنجارهای اجتماعی به وجود نمی آیند بلکه بر اساس هنجارهای درون گروهی معنا و یادگیری می شود. در حقیقت شخص به سبب اجماع گروه بر نقض قانون، نسبت به بزهکاری ترغیب می شود و میزان تاثیر همنشینی بر بزهکاری به متغیرهای مختلفی مانند مدت، شدت و عمق نفوذ همنشینان بستگی دارد. فرایند یادگیری بزهکاری تابعی از فرایند عمومی یادگیری است، در حالی که رفتارهای مجرمانه در راستای پاسخ به نیازها و ارزش های عمومی جامعه است اما توسط جامعه قابل توجیه نیست و فقط در درون گروه همنشین موجه به شمار می روند
به گزارش«شیعه نیوز»، آمار رسمی منتشر شده توسط نهاد اسلامی «شورای مسلمانان بریتانیا»، نشانگر افزایش دو برابری جمعیت مسلمانان انگلیس و ولز در طی یک دهه گذشته است.
بر اساس این آمار که روز پنجشنبه در برخی از روزنامه انگلیس از جمله گاردین نیز انعکاس یافته است، در سال 2011 میلادی، 2 میلیون و 710 هزار مسلمان در انگلیس و ولز زندگی می کرده اند و این در حالی است که این رقم در سال 2001 میلادی، یک میلیون و 550 هزار نفر بوده است.
این آمار، حاکی از آن می باشد که در سال 2011 میلادی، در اسکاتلند 77 هزار مسلمان و در ایرلند شمالی 3 هزار و 800 مسلمان زندگی می کرده اند.
کشور بریتانیا شامل مناطق انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی است.
کلمات کلیدی:
مقام حضرت زینب علیهاالسلام بسیار رفیع و بلند مرتبه بوده و فرمایشات حضرات معصومین علیهم السلام مخصوصاً امام سجاد علیه السلام که فرمود: «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَةٍ» (1)گویای آن می باشد؛ این فرمایش به این معنى است که حضرت زینب سلام الله علیها داراى علم لدُنى بودند و علم ایشان از نوع علوم دنیوى نیست بلکه از نوع علوم الهى است.
اکثریت مردم، علم و دانش را از راه تحصیل، آموزش و کتاب کسب مى کنند که این افراد داراى علم حصولى هستند. افراد کمى هستند که علم و دانش را حضوراً کسب مى کنند که معرفت و دانش آن ها الهى، لدنى و حضورى است. علم حضرت زینب علیهاالسلام این چنین می باشد.
کلمات کلیدی:
کلمات کلیدی:
کلمات کلیدی:
دکتر مهرانگیز شعاعکاظمی درباره افرادی که تصمیم به ازدواج سفید یا همباشی میگیرند، گفت: این افراد، شخصیت ضد اجتماع و بی ثبات (مرزی) دارند. افراد ضداجتماع علیه قوانین اجتماعی رفتار میکنند و به عنوان مثال در این قضیه، سنت ازدواج و تشکیل خانواده به شکل قانونی و رسمی زیر پا گذاشته میشود. شخصیتهای بیمسئولیت و کسانی که نسبت به خودشان شناخت درستی ندارند و افراد تنوعطلب هم از دیگر افرادی هستند که این نوع زندگی را ترجیح میدهند.
این عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا تاکید کرد: بسیاری از افراد مطرح میکنند که زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی و شرعی مقدمهای برای ازدواج دائم آنهاست و میخواهند از یکدیگر به شناخت برسند. در کشورهایی مانند انگلستان، فرانسه و آمریکا این اتفاق رخ داد که افراد با هم زندگی کنند بدون این که هیچگونه ارتباط جنسی بین دو نفر صورت گیرد ولی در ایران آن چیزی که من به طور واقعی میبینم این است که میگویند برای آشنایی با هم زندگی میکنیم ولی اولین اتفاقی که بین این دو نفر صورت میگیرد ارتباط جنسی است. افرادی که هویت خودشان را به درستی نمیشناسند، با این تصور که مدرن هستند، این نوع زندگی را انتخاب میکنند و از عواقب آن غافلند.
وی درباره عواقب این سبک زندگی هم گفت: از آنجا که این نوع زندگی دوام زیادی ندارد، پس از جدایی حتی میتواند عواقب شدیدتر از طلاق برای افراد در پی داشته باشد. فرد احساس می کند «من قوی هستم، وارد این رابطه میشوم، به راحتی از آن خارج میشوم، هیچ تعهدی ندارم و آسیب هم نمیبینم.» در حالی که هر ارتباطی هرقدر هم کوتاه باشد میتواند پس از تمام شدن، آثار خودش را داشته باشد. حمایتهای اجتماعی پس از وقوع یک اتفاق ناگوار بسیار مهم است در حالی که در افرادی که این نوع زندگی را انتخاب میکنند و در بسیاری از موارد پنهان از خانواده و آشنایان است، نمیتوانند به حمایتهای اجتماعی دل ببندند و باید به تنهایی سوگواری پس از اتمام رابطه را تحمل کنند. این افراد وقتی از رابطه خارج میشوند و حمایتهای قانونی، اجتماعی و خانوادگی و جامعه دوستان و آشنایان را ندارند، افسرده میشوند و دارو مصرف میکنند، اگر داروها جواب ندهد افراد به دنبال مواد مخدر رفته و معتاد میشوند و پس از آن هم ایدز، بیماریهای مقاربتی و ... که در نهایت به مستهلک شدن فرد میانجامد.
دکتر شعاعکاظمی با بیان این که زنان هم به دلیل ساختار فیزیکی و هم حساسیتی که از نظر عواطف دارند، به راحتی نمیتوانند از این نوع رابطه خارج شوند و بیشتر از مردان آسیب میبینند، گفت: زنان در چنین روابطی، فرصت مادر شدن، فرصت همسر شدن و فرصت سلامت زیستن را از خودشان میگیرند. عدهای از زنان ممکن است به این دلیل وارد این رابطه شوند که علیه مردسالاری قیام کنند و شکل ازدواج سنتی را زیر سوال ببرند ولی باز هم میبینیم که به نتیجه مطلوبشان نمیرسند و مردسالاری و خشونت علیه زنان در این شکل زندگی هم به اشکال متفاوت وجود دارد. خشونت در این شکل زندگی سبکهای خودش را دارد و اگر فیزیکی نباشد، کلامی و روانی است. در ازدواج رسمی، به هر حال از زنان حمایتهای قانونی صورت میگیرد ولی در این نوع ازدواج همین حمایتها هم وجود ندارد، نمیتوانند به دادگاه مراجعه کنند و حق و حقوقشان را طلب کنند. در چنین رابطهای حتی اگر فرزندی به وجود بیاید، معمولا ناخواسته است و تمایلی برای نگهداری از آن وجود ندارد چرا که از لحاظ قانونی و حقوقی جایی ثبت نشده است. بنابراین سقط جنینهای مکرر نیز در زنانی که در چنین روابطی هستند دیده میشود که سلامت جسمی و روانی زنان را به خطر میاندازد.
کلمات کلیدی:
استفاده از شبکههای اجتماعی عمدتا در کنار استفادههای منطقی و معقول خود، آسیبهای متعددی نیز در حوزههای مختلف از جمله اقتصادی، اخلاقی و حتی امنیتی به دنبال خواهند داشت.
در کشور ما نیز استفاده از شبکههای مختلف اجتماعی آسیبهای متعددی در حوزههای اجتماعی و اخلاقی و حتی امنیتی ایجاد کرده است که انتشار شایعات در حوزههای مختلف که بعضا زندگی شخصی و عمومی مردم را تحت تأثیر قرار میدهد، نمونههایی است که حتی پای برخی از آنها به رسانهها نیز کشیده شده است.
سنتی بودن بدنه جامعه ایرانی از یکسو و بومی نبودن و عدم سازگاری شبکههای اجتماعی وارداتی با فرهنگ، عقاید و رسوم ایرانی باعث شد، استفاده مردم از عمده شبکههای اجتماعی همراه با برخی رفتارهای افراطی، دردسرها و مشکلاتی باشد که شاید در وهله اول هیچکدام از مخاطبان این شبکههای اجتماعی، در بدترین شکل ممکن هم خودشان را دچار چنین مشکلاتی نمیدیدند
ادامه مطلب... کلمات کلیدی: