سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ تبارک و تعالی ـ، شخصی را دوست دارد که در میان جمعیّت، بی آن که هرزه درایی کند و ناسزایی گوید، شوخ باشد، با تفکّرش تنها شود، با عبرت ها خلوت گزیند، و با نماز، شب زنده داری کند . [امام باقر علیه السلام]
بیستجان لنجان
 
شیخ بهایی وتقسیم آب زنده رود

   
 

تقسیم آب زاینده رود  چگونه است ؟

 
اینکه گاهی در تقسیم آب زاینده رود از طومار شیخ بهایی نام برده میشود ،   چیز غریبی است !  توگویی قبل از شیخ  ،  آب زاینده رود دربیابانها رها بوده و در این زمان قوانینی وضع گردیده است!

تقسیم اب زاینده رود ، یکی از جالب ترین روشهای تقسیم منابع در ثروت ملی به شمار می رود. علت آن اینست که آب زاینده رود نه از لحاظ زمانی بلکه به لحاظ کمیتی  به روش خاصی تقسیم می شود . در تقسیم آب های محلی  ،   مسئله زمان ، عامل تعیین کننده است ،مثلا فلان شخص یکساعت  ،  و دیگری سه ساعت ،  از آب چاه یا قنات را دریافت می کند.  و ممکن است گاهی اب بیشتر و گاهی آب کمتر در یک روز نصیب مشترکین بشود.اما آب زاینده رود از زمان های بسیار کهن ، به صورت سهمی بوده است ،  به این معنا  که حجم آب رود خانه ،  نقشی  در تقسیم ندارد ،  ممکن است در فصل پر آبی ،رودخانه مملو از آب باشد اما در اواخر پاییز، آبی  چندان  در رود خانه  موجود نباشد ،  در هر دو صورت ،  بدون در نظر گرفتن حجم آب،  انچه در رودخانه موجود است ،  سهمیه بندی شده است .

چه فاکتور هایی در تقسیم آب لحاظ شده است ؟

دهات چهار محال و  تمامی بلوک از سر چشمه ها تا بلوک آیدغمش از این سهمیه بندی معاف هستند و به هر میزان  مجاز به استفاده هستند.  و سهمیه بندی صرفا از آخر بلوک آیدغمش تا ابتدای گاوخونی است.

تقسیم آب زاینده رود در محدوده فوق  براساس عوامل طبیعی متعددی سهمیه بندی گردیده است منجمله :

_  قواعد طبیعی  و  دلایل هندسی

_  تفاوت هوای هر محل

_  دوری مسافت  هر محل از رود خانه

_  مقدار اراضی مزروعی هر محل

_  میزان آبخوری خاک با توجه به زمان و مکان

_ نسبت جمیع عوامل  فوق با هم

مجری  وناظر اجرای این قوانین با  شخصی به نام  « میر آب »   بوده است که در زمانهایی نیز جنگ های زیادی در اثر سوء  رفتار وی در تاریخ ثبت است .

این قوانین از زمان های بسیار قدیمی مورد استفاده قرار داشته است و در زمان سلاطین صفوی نیز با جدیت بیشتری ،  این  قوانین پی گرفته شد . به طوریکه در دفتر خانه اصفهان دستور ممهور شاه طهماسب صفوی  (  قبل از شیخ بهایی) به ثبت رسیده است.

باید دانست که 105 مادی از دو جانب رود خانه جدا میشود که ازاین تعداد مادی ، 526 قریه از شش  بلوک   آب دریافت میکرده است.  مادی ،   به لغت  فرس قدیم مجرای آبی را می گویند که  از رودخانه کوچکتر ،  و  از نهر  ،  بزرگ تر است .  شش رشته مادی به اصفهان وارد میشود و هر کدام به نهر های کوچک  تری منقسم میشود و هرنهری به  لت ها تقسیم  و هر لتی  به جوی هایی  بهره میرساند.   این اطلاعات تا زمان اواخر قاجار است و البته در تعداد مادیها و نهر ها و انشعابات کلی ،  تقاوت هایی حادث شده است ،  اما در نحوه تقسیم ،  دخل و تصرفی صورت نگرفته است .- منبع:ناصرشریف روحانی

با استفاده از کتاب جغرافیای اصفهان-    میرزا حسین خان تحویلدار منبع:گروه اصفهان شناسی زنده رود

طومار شیخ بهایی

 

طومار شیخ بهایی

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 91/1/8:: 7:59 صبح     |     () نظر
 
مصوبه ایجاد شهرزاینده رود

‌ایجاد تغییرات و اصلاحات تقسیماتی در استان اصفهان

1379.03.11 - .15288 ت 21357 ک - 1379.04.20

‌شماره:.15288ت21357ه-    ‌تاریخ:1379.4.20

‌وزارت کشور

‌وزرای عضو کمیسیون سیاسی دفاعی هیات دولت در جلسه مورخ 1379.3.11 بنا به پیشنهاد شماره   1.4.42.146 مورخ 1378.3.1‌وزارت کشور و با رعایت تصویبنامه‌های شماره .5453ت21162ه- مورخ1378.2.13 و شماره .5831ت21162ه-   مورخ 1379.2.11 و به استناد‌ماده (13) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب1362 - تصویب نمودند:
‌تغییرات و اصلاحات تقسیماتی در استان اصفهان به شرح زیر صورت می‌گیرد:

1 - روستاهای اشترجان و مینادشت از توابع بخش مرکزی شهرستان فلاورجان درهم ادغام ، به شهر تبدیل و به نام ایمانشهر نامیده  ‌می‌شود.

2 - روستاهای اسفه سالار، عمرآباد، وصف، بابوکان و خسرو آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرضا درهم  ادغام ، به شهر تبدیل و  ‌به نام شهر منظریه نامیده می‌شود.

3 - روستاهای بیستجان، باباشیخ علی،  کله مسیح ، کله مسلمان ،بهجت آباد،از توابع بخش مرکزی شهرستان  لنجان در هم ادغام ، به  ‌شهر تبدیل و به نام شهر زاینده رود نامیده می‌شود.

4 - روستاهای جوشقان قالی ، کامو ، چوگان و وحدت آباد از توابع بخش قمصر شهرستان کاشان در هم ادغام ،  به شهر تبدیل و به نام  ‌شهر جوشقان و کامو نامیده می‌شود.

5 - روستاهای کرکوند، سیاهبوم، خیرآباد و سورچه پایین از توابع بخش مرکزی شهرستان مبارکه در هم ادغام ،  به شهر تبدیل و به نام  ‌شهر کرکوند نامیده می‌شود.

6 - روستاهای باغکومه، سهلوان، آجگرد، حبیب آباد و آبنیل از توابع بخش گرگن شمالی شهرستان فلاورجان  درهم ادغام ، به شهر ‌تبدیل و به نام شهر بهاران شهر نامیده می‌شود.

‌محدوده قانونی شهرهای مذکور براساس تبصره یک ماده چهار قانون فوق تعیین می‌شود.

‌این تصویبنامه در تاریخ 1379.4.19 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

‌حسن حبیبی - معاون اول رییس جمهور

منبع:http://hvm.ir/lawdetailnews.asp?id=30365


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 91/1/8:: 6:27 صبح     |     () نظر
 
بیستجان وپل قلعه

یـکـى از مـشـهورترین جاذبه‌هاى تـاریخى منطقه لنجان پل کله )پل قلـعه( است که بر روى زاینده‌رود احداث گردیده است و در مجاورت روستاى مدیسه قرار دارد.

این پل در آغاز پل قلعه نام داشته و به تدریج تحت تاثیر گویش‌هاى رایج پل کله خوانده شده است و قدمت آن بـه دوران صـفـویه و عصر سلطنت شاه‌عباس صفوى بازمى‌گردد. پادشاه مذکور در پى سیاست‌هاى عمرانى و توسعه‌ى بازرگانى خود اقدام به نوسازى راه ارتباطى کهنسال اصفهان به سرزمین بختیارى و خوزستان کرده و در جهت سهولت حمل‌ونقل مسیر قدیمى را که از سده لنجان و ورنامخواست مى‌گذشت متروک نمود و با احداث این پل راه جدیدى را در حاشیه‌ى شمالى زاینده‌رود بنا گذارد که با عبور از گردنه گاوپیسه به غرب اصفهان مرتبط مى‌شد. به فرمان پادشاه صفوى در مسیر راه جدید کاروانسراهایى براى استراحت استقرار کاروان‌ها برپا گردید که با محل کنونى بیستجان و زرین‌شهر مطابقت کامل دارند. ‌ ‌

منبع:روزنامه اصفهان زیبا25/12/1390


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 91/1/8:: 6:23 صبح     |     () نظر
<      1   2   3      
درباره

بیستجان لنجان

وضعیت من در یاهـو
خدادادموذنی بیستگانی
ای آفتاب عشق و عدالت شتاب کن باز آ قنوت باغچه را مستجاب کن این خاک تشنه بی‌تو به باران نمی‌رسد باغ خزان زده به بهاران نمی‌رسد خورشیدی و زمین و زمان در مدار توست مولای من بیا که جهان بی‌قرار توست تنها تو منجی بشر و آدمیتی اصلاً تویی که فلسفه‌ی خاتمیتی تو سِرّ سجده‌های ملائک بر آدمی تو رازِ سر به مُهرِ سحرهای عالمی ماتمکده‌ست کعبه‌ی بی‌تو، خلیل عشق چشمان توست کعبه، بیا ای دلیل عشق با صد هزار جلوه‌ی مشهود می‌رسی با نغمه‌ی الهی داوود می‌رسی موسی شدی و طور به سویت شتافته‌ست نیل است که به شوق تو سینه شکافته‌ست سیمای تو ز یوسف مصری ملیح‌تر همراه تو مسیح و تو از او مسیح‌تر آیات حسن و فضل و کمال تو بی‌حد است خوی و خصال تو همه عین محمد است همراه توست معجزه‌های محمدی داری به روی شانه عبای محمدی مولا بیا به دین بده روح دوباره‌ای با ذوالفقار فتح، شکوه دوباره‌ای برپاست نهروان و جمل‌های دیگری بیت الحرام و لات و هُبَل‌های دیگری هر سنگ را نگاه تو سجّیل می‌کند یا هر پرنده را چو ابابیل می‌کند باز آ که دست ظلم و ستم را قلم کنی باز آ که باز عدل علی را علم کنی باز آ که در مدینه قیامت به‌پا شود صحن و سرای حضرت زهرا بنا شود در چشم تو شکوه الهی خلاصه است صلح و جهاد تو همه عین حماسه است در هر نگات نور خدا موج می‌زند امید سیدالشهدا موج می‌زند آمیزه‌ی صلابت و احساس دیدنی‌ست در قامتت رشادت عباس دیدنی‌ست سمت تو آب‌های روان سجده می‌کنند بر خاک پات مُلک و مکان سجده می‌کنند بی‌انتهاست نامتناهی‌ست علم تو آئینه‌ی علوم الهی‌ست علم تو تا واژه واژه‌ات ملکوت حقایق است در هر نگات جلوه‌ی صد صبح صادق است داری به دوش پرچم باب الحوائجی در دست توست خاتم باب الحوائجی چشم رئوف توست بهشت برین ما نور ولایتت شده حصن حصین ما دلبستگی به رحمت تو در نهاد ماست پلکی بزن، نگاه تو باب المراد ماست شوق تو در هدایت ما بی‌نهایت است چشمان روشن تو چراغ هدایت است برپا شده‌ست در دل عالم چه محشری دیگر بتاب ماه خدا! یابن عسکری من تشنه‌ی نگاه توأم أیها العزیز دلتنگ روی ماه توأم أیها العزیز تا کی نصیب ماست «اَرَی الخَلق» و «لا تُری» کی می‌شود نوای «اَنا المَهدی» تو را … از سمت کعبه بشنوم ای جانِ جانِ جان «عَجّل عَلی ظُه
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
آهنگ وبلاگ