سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دستاورد دانش، بی رغبتی به دنیاست . [امام علی علیه السلام]
بیستجان لنجان
 
شاعری که به دلیل تمسخر عزا جذام گرفت و به برکت امام حسین شفا گرف
مقبل (شاعر اصفهانی ) در جوانی در نهایت ظرافت و لطافت بود ، در ایام محرم به جمعی رسید که در عزای سید الشهدا (ع) به سینه زنی مشغول بودند ، وی از روی استهزاء چیزی خواند که عزاداران ناراحت شدند . مقبل پس از چندی به بیماری جذام مبتلا شد ، بطوری که مردم از او متنفر شدند و وی در آتشخانه حمام سکونت گرفت .

سال دیگر ، روزی با دلی شکسته در کنار خرابه ای نشسته بود ، جمعی از سینه زنان این شعر را می خواندند:



چه کربلاست امروز چه پر بلاست امروز
ســــرحسین مظلوم از تن جداست امروز
آتش در نهاد مقبل افتاد و با نظر حسرت به آنها نگاه کرد و گفت :



روز عزاست امــروز جان در بلاست امروز
فغان و شـــور محشر در کربلاست امــــروز
 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 91/8/29:: 8:36 صبح     |     () نظر
 
منابع معتبرتاریخی قیام امام حسین(ع)

تلاش می‌کنیم تا در این مقاله به معرفی برخی از مهمترین مقتل‌های حسینی بپردازیم تا ضمن ارج نهادن بر تلاش راویان مقاتل حسینی، شما را با نحوه انتقال این پرشورترین حماسه دینی یعنی کربلا آشنا گردانیم.

1. مقتل « ابی‌مخنف»

آغاز محرم که همواره همراه است با مشارکت مردم در بزرگترین تجربه دینی سالانه یعنی عزاداری اباعبدالله الحسین(علیه السّلام)، مقاصد فراوانی در بطن خویش برای دینداران دارد. این بزرگترین تجربت دینی اما نقل شده است بر دوش راویان صدیق و درست کرداری که گزارشگران مقاتل حسینی نام گرفته‌اند. تلاش می‌کنیم تا در این مقاله به معرفی برخی از مهمترین مقتل‌های حسینی بپردازیم تا ضمن ارج نهادن بر تلاش ایشان، شما را با نحوه انتقال این پرشورترین حماسه دینی یعنی کربلا آشنا گردانیم.
در اینکه نخستین مقتل حسینی ، یعنی اولین گزارش جامع از زمینه‌ها و نفس حادثه کربلا ، از آن ابومخنف لوط ‌بن ‌یحیی ‌بن ‌سعید بن ‌مخنف ازدی غامدی (م157 ه.ق) است ، تقریبا اختلافی میان رجال‌نویسان به چشم نمی‌خورد؛ هرچند برخی، از ابوالقاسم اصبغ بن نباته تمیمی نام برده‌اند که از ویژگان و یاران امیرمومنان (علیه السّلام) بوده و پس از عمری دراز در حوالی سال 100ه.ق وفات کرده است (الفهرست شیخ طوسی، صص 37و38، ش108؛ الذریعه الی تصانیف الشیعه شیخ آقا بزرگ تهرانی، ج22، صص23و24، ش5838). اما از آن‌رو که بر فرض صحت چنین باوری، هرگز اثری از این مقتل یافت نشده است، به نحو قطعی نمی‌توان بر تقدم ابی‌مخنف در میان مقتل‌نویسان خدشه وارد کرد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 91/8/29:: 8:31 صبح     |     () نظر
 
حدیثی که واجب است آن را با «آب طلا» نوشت

همزمان با فرارسیدن محرم الحرام و ایام شهادت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، همه جا غرق در ماتم و عزای حسینی شده است از این رو هر فردی سعی می‌کند تا حداقل لحظاتی را به عزاداری برای مولایش حسین بن علی(ع) بپردازد.

کتاب «طوبای کربلا» شامل سخنان عارف و سالک طریق الهی، میرزا اسماعیل دولابی درخصوص عنایات امام حسین(ع) به اولیای خداست. یکی از مباحث این  کتاب به بیان ثواب روضه و گریه بر امام حسین(ع) پرداخته است که ما آن را برای عاشقان این امام همام بیان می‌کنیم.

روایات مختلفی درباره ثواب روضه و گریه بر امام حسین(ع) وجود دارد که به اختصار در ادامه می‌آید:

الف ـ شیخ جلیل، ابن قولویه قمی از ابن خارجه روایت کرده است: روزی خدمت امام صادق(ع) بودیم، از حضرت امام حسین(ع) یاد کردیم، امام صادق(ع) بسیار گریست، آن گاه فرمود: امام حسین(ع) فرمودند: من کشته گریه و زاری هستم، هیچ مؤمنی مرا یاد نمی‌کند مگر آنکه گریان می‌شود.

* گریاندن و اشک ریختن در سوگ امام حسین(ع) موجب بهشتی شدن افراد می‌شود

ب ـ شیخ طوسی و شیخ مفید از ابان بن‌تغلب روایت کرده‌اند که امام صادق(ع) فرمود: آه‌های سوزان و اندوهناک برای مظلومیت ما «تسبیح»، اندوه برای امر ما «عبادت» و پوشاندن اسرار ما از بیگانگان «جهاد در راه خدا» است، همچنین فرمود: واجب است که این حدیث با آب طلا نوشته شود.

ج ـ به سند معتبر از ابوعماره منشد (شعر خوان) روایت شده است:

روزی حضور امام صادق(ع) شرفیاب شدم، حضرت فرمود: شعری در مرثیه امام حسین(ع) به آن روشی که بین خودتان مرسوم است بخوان.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 91/8/29:: 8:23 صبح     |     () نظر
 
توصیه های طب ایرانی اسلامی برای پیشگیری ازسرطان

بر خلاف طب مدرن که علت سرطان را متفاوت می داند، در طب اسلامی، سنتی علت بروز تمام سرطان ها افزایش یک ماده عنوان شده است.

 

 

 

سرطان بیماری شایعی است که به یکی از معضلات بخش سلامت در جوامع بشری تبدیل شده است. در طب اسلامی، سنتی اگر چه درمان قطعی و آسانی برای آن نیامده اما توصیه هایی شده است که می توان از آن بهره برد. بر خلاف طب مدرن که علت سرطان را متفاوت می داند، در طب اسلامی، سنتی علت بروز تمام سرطان ها افزایش یک ماده عنوان شده است: «سودا» ، وقتی سودا در بدن افزایش یابد، بنا به شرایط جسمی فرد باعث ایجاد سرطان در اعضای مختلف بدن می شود. یعنی به عقیده متخصصان این طب انواع سرطان ها به دلیل افزایش سودا در بدن به وجود می آید. از دیدگاه طب سنتی سرطان «ورم سفت» یا «ورم صلب» محسوب می شود که معمولاً بعضی از این ورم ها وقتی پیشرفت کند، ممکن است سرطانی شود.

دکتر سید سعید اسماعیلی محقق طب اسلامی و ایرانی با اشاره به این که «سرطان» واژه ای است که از طب سنتی وارد طب جدید شده است، می افزاید: این غده به دلیل دست اندازی به بافت های اطراف و شباهت آن به دست و پای حیوانی به نام خرچنگ به «سرطان» معروف است (در زبان عربی یکی از معانی سرطان، خرچنگ است) که در زبان لاتین به آن «Cancer» می گویند.

این محقق طب اسلامی، ایرانی معتقد است که علت ایجاد سرطان، افزایش سودا در بدن است یعنی عواملی که باعث افزایش سودا در بدن شود، زمینه ابتلا به سرطان را فراهم می کند. به عنوان مثال مصرف غذاهایی که باعث افزایش غلظت خون شود، مانند غذاهای تهیه شده از گوشت گاو، غذاهای مانده، کنسرو شده، فریز شده تولید سودا را افزایش می دهد. هم چنین غذاهای سالم و مقوی مانند عدس، بادمجان، کلم، قارچ و ترشی و مصرف زیاد خرما و گوشت شتر نیز ممکن است زمینه ساز افزایش سودا [البته در موارد خاص] باشد. وی با اشاره به این که این موضوع به معنای مصرف نکردن خوراکی های یاد شده نیست، می افزاید: می توان به مردم توصیه کرد که از غذاهای کنسروی، مانده و... استفاده نکنند اما نمی توان آن ها را از مصرف غذاهای سالم و مفید یاد شده منع کرد. با این حال افرادی که زمینه افزایش سودا دارند و به تشخیص پزشک غلظت سودا در بدن آن ها افزایش یافته است، بهتر است از این مواد غذایی کمتر مصرف کنند.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 91/8/27:: 11:46 صبح     |     () نظر
 
ذاکران سیدالشهدا(ع)دربیستجان

السلام علیک یااباعبدالله الحسین(ع)

درآستانه ی فرارسیدن ماه محرم الحرام یاد وخاطره ذاکران اباعبدالله الحسین(ع)که سربه تیره تراب غنوده ومیهمان ارباب غریبشان سیدالشهداء(ع)هستند راگرامی میداریم.درآغازیادمی کنیم ازشهیدان سرافرازمحله بیستجان که پیروراستین مکتب اباعبدالله (ع) بودند.

1- شهیدعلی اکبرامامی(مداح اهل بیت)

2-شهیدعلی اصغرموذنی(تعزیه خوان)

3-مرحوم حجت الاسلام شیخ عباسعلی موذنی

4-مرحوم حجت الاسلام شیخ محمودموذنی

5-مرحوم حاج کریم قاسمی(تعزیه خوان ومداح)

6-مرحوم حاج امیدعلی موذنی(تعزیه خوان ومداح)

7-مرحوم حاج فریدون(امامقلی) کریمی(تعزیه خوان ومداح)

8-مرحوم حاج خدادادموذنی(تعزیه خوان ومداح)

9-مرحوم حاج عبدالعلی حسین زاده(تعزیه خوان ومداح)

وتمامی پدران ومادرانی که ماراباعشق به مکتب حسین ابن علی(ع)پروردندوگذشتگان ازمؤمنین وشیعیان سیدالشهداء(ع).

اللهم ارزقنی شفاعت الحسین یوم الورودوثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین واصحاب الحسین(ع)

خدایاشفاعت امام حسین(ع)رادرروزقیامت روزی من کن.ومراثابت قدم راستگوهمراه باامام حسین(ع) ویاران امام حسین(ع)نزد خودقرارده.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 91/8/24:: 8:20 عصر     |     () نظر
 
چهارراه برای شادبودن

بدون شک مشکلات و محدودیت‌ها زیاد است و اینجاست که انسان و معجزه شگرف انسانی متبلور می‌شود؛ «انسان‌ هرآنچه می‌خواهد بشود، باید بشود و می‌تواند بشود؛ اگر بخواهد و اراده کند». انسان موجودی است که می‌تواند حرکت‌ها را تغییر دهد؛ زمین را به گونه‌ای دیگر و زمان را به شیوه‌ای دیگر.

انسان در اوج عجز و نیاز، عجیب و قدرتمند است؛ یعنی هرچند تابع بستر و شرایط است، ولی مطیعی بی‌چون و چرا نیست و به طور مستمر در پی آن است که تغییر و تحولی دیگر ایجاد کند. این ویژگی اوست و قدرتی است که خداوند به او داده است.

اصل شادی همانا دلشادی و خوشحالی است که آن را باید در درون خود جست و جو کنیم و نه هیچ کجای دیگر، پس آنگاه که احساس رضایت، خشنودی و لذت کردید، به سمت شادی گام برداشته‌اید.

به گزارش ایسنا، چهار پیشنهاد وجود دارد که که می‌توانید راجع به آن فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید تا روال زندگی تان را تغییر دهید. ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 91/8/22:: 1:15 عصر     |     () نظر
 
منکرات درمداحی ها
در مورد باید ها و نباید های مدح و مداحی و مرثیه خوانی برای اهل بیت علیهم السلام در مجالس عزاداری و هیئت ها در دو بخش کلی می توان سخن گفت اول لحن ها و ریتم ها و موسیقی هایی که در این امور مقدس استفاده می شود و دوم محتوایی که در این قالب ها ریخته و پرداخته می شود.

مطمئنا اگر نگوییم بالاترین سرمایه، یکی از بالاترین سرمایه های انقلاب و نظام اسلامی ما و هستی و زندگی امروز شیعه به عزاداری برای محمد و آل محمد علیهم السلام و بالاخص سالار شهیدان حسین بن علی علیهما السلام است و این نقطه قوت مطمئنا مرکز توجه دشمنان برای آسیب زدن به انقلاب و اسلام به هر شکل ممکن است.

آنچه مشخص است جنگ فرهنگی دشمن امروز متاسفانه دامنگیر ستون فرهنگی ما که هیئت های اهل بیت می باشد شده است و در هر دو بخش مذکور آسیب هایی را پدید آورده است اما در این مقاله می خواهیم به بخش محتوایی مداحی ها و آسیب های آن بپردازیم.

در ادعیه اهل بیت علیهم السلام به ما یاد دادند که باید از سه گونه جهت گیری و سخن در مورد ایشان به خدا پناه ببریم و از خدا یاری و هدایت بجوییم که در دعای شب عید غدیر که در کتاب اقبال آمده این سه چیز را بیان می کند که آنها  1-بغض 2-منکر 3-غلو  می باشد.

 

بغض

خب الحمد لله که ما پیروان مکتب اهل بیت و محبین آنها از شقاوت بغض به این اولیای حقیقی پروردگار دوریم اما متاسفانه هیچگاه مصون از آن دو بخش دیگر نیستیم.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 91/8/20:: 8:37 صبح     |     () نظر
 
جایگاه والای حضرت مهدی(عج) در خطبه غدیر

خطبه غدیر در معرفی امام علی (ع) به حضرت بقیة الله الأعظم توجه خاصی دارد به طوری که درخطب? غدیر 25 جمله درباره حضرت مهدی (عج) آمده است. در خطبه غدیر (سخنرانی پیامبر (ص)) در معرفی امام علی (ع) به حضرت بقیة الله الأعظم توجه خاصی شده است.

خبر دادن از مهدی موعود(عج) برای آن مردمی که قبول ولایت امیر المؤمنین(ع) برایشان سنگین بود، بیانگر آینده نگری اسلام و برنامه بلندمدت دین الهی برای مسلمان است. اگرچه برخی با آنکه آن روز با علی بن ابی طالب علیه السلام بیعت کردند؛ پیمان شکستند. ولی حقایق در طول زمان برای نسل‌ها روشن گشت و از‌ آنجا که کارها به دست خداوند است، روزی امر اهل بیت علیهم السلام ظاهر می شود. آن روز، جهان به دست جانشینان واقعی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سپرده می‌شود و انتقام آنچه در طول قرن ها برایشان رفته است، گرفته می شود.

در خطب? غدیر 25 جمله درباره حضرت مهدی (عج) آمده است که آنها را در شش عنوان می‌توان خلاصه کرد:

الف: بشارت به آمدن او: پیامبر اکرم (ص) در اینباره می‌فرماید: او کسی است که همة پیشینیان به آمدن او بشارت داده‌اند.[1]

ب: خاتمیت او: یعنی امامت در امامان تعیین شده، اتصال دارد و منقطع نمی­شود تا زمانی که به دست خاتم و آخرین آنان که حضرت مهدی (عج) است، برسد.

ج: مقام و منزلت او: در این باره دو جهت ذکر شده است:
1. فضایل و مناقب او:
- او انتخاب شدة خداوند و هدایت یافته و کمک شده است.
- نور از جانب خداوند در او قرار داده شده و نوری نیست مگر با او، و حقی نیست جز با او.
2. مقام و شأن اجتماعی او:
- او ولی خدا در زمین و حکم کنندة خدا در میان خلق است.
- کارها به او سپرده شده و او امین خداوند بر سِر و آشکار الهی است.
- او یاری کنندة دین خدا است.
- او هر صاحب فضلی را به قدر فضلش و هر صاحب جهلی را به قدر جهلش نشانه می‌دهد.

د: علم او: این مسأله را نیز از دو بعد می­توان در خطب? غدیر به دست آورد: ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 91/8/16:: 9:39 صبح     |     () نظر
 
نام علی(ع) در انجیل هم هست.

شب عید آن هم عید غدیر، تصمیم گرفتم فقط چند خط بنویسم اول گفتم خطبه ای از نهج البلاغه بعد گفتم غدیر، دیگه توی کتابها می گشتم که دستم رفت به کتاب کوچکی به نام علی (ع) و پیامبران. خواندم و مقدمه مولف یعنی "حکیم سید محمود سیالکوتی" رو اینجا نوشتم:

در انجیل صحیفه غزل غزلات چاپ لندن، سال 1800 میلادی، باب 5 آیه 1-10 سخنانی از حضرت سلیمان (ع) راجع به پیامبر خاتم (ص) و جانشینی امیر المومنین (ع) به طور غیر صریح دارد تا در آخر، صریحا می فرماید:

خلو محمدیم" ma·??·mad·dîm;: «او دوست و محبوب من محمد (ص) است»

و همچنین لفظ (ایلیا) یا (ایلی) یا "آلیا" که در کتب مقدس آمده مخالفان می کوشند ثابت کنند مراد از آن خدا یا مسیح یا الیاس و یا یوحنا است نه علی (ع)؛ اما  یکی از روحانیون با انصاف مسیحی که دراین باره تحقیق کرده می گوید:

Mr.j-b-Galidon:

In the language of oldest and present habrew the word (ALLIA) or (ALLIEE) is not in the meanings of god or alla but this word is showing that in next and last time of this word any one will become nominates allis or ailee1

«در زبان های عبرانی باستانی کلمه (ایلیا) یا (ایلی) به معنای خدا، یا (الله) استعمال نشده و نمی شود، بلکه کلمه مذکور، نشان می دهد که در زمان آینده یا آخر الزمان، شخصی خواهد آمد که نامش ایلیا یا ایلی باشد.»

………………………………………………

چاپ لندن سال 1908 میلادی جلد اول صفحه428 a note book on old and new testaments of Bibl. 1.

ali 

*********** ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 91/8/16:: 9:38 صبح     |     () نظر
 
افسانه های کره ای!!!

1-سریال هایی چند قسمتی که از کودکی تا پیری و حتی بعد از مرگ شخصیت اول فیلم را نشان میدهد.شخصیتی که از هیچ شروع میکند و با هدف و انگیزه پیش می رود.تلاش و پشتکار و سرسختی این شخصیت ها قابل تحسین است.نقشی که در آخر فیلم به اهداف خودش(به قول جومونگ هدف والا!!) و آن درجه بالایی که مد نظرش است می رسدو در این مسیر با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند.

2-آخر اکثر این فیلم ها به خوبی و خوشی تمام می شود.همان چیزی که پدر و مادر های ما دوست دارند.

3-همیشه شاهد رویارویی خوبی و بدی هستیم و آخر فیلم این خوب است که پیروز می شود.در این فیلم ها با وجود افسانه بودنشان نقش ها یا کاملا مثبت و آرمانی هستند و یا کاملا منفی و منفور...

4-احترام به اعضای خانواده ، جایگاه بالای مادر ، وفاداری و صداقت در دوستی ها(به قول خودمون اگه دست دوستی دادیم تا ته خط باهاشیم!)اطاعت پذیری از مقام بالاتر و...در این فیلم ها کاملا آشکار است.

 

الحق و الانصاف که این سریال ها داستانی پیوسته ، جذاب و هیجان انگیز دارد و هر قسمتش تازگی خودش را.به طوری که برای دیدن قسمت بعدی آن لحظه شماری میکنی!!!همه قسمت های آن در اوج قرار دارد و برای بیننده یکنواخت و کسل کننده نیست.برایم عجیب است که حتی پدر من هم که جز اخبار برنامه دیگری رو نمی دیدن ، چطور آن سال تمامی قسمت های جومونگ رو دنبال می کردن!!!

حتما دقت کردید به نقش زنانی که در این فیلم ها بازی میکنند؟

زنانی با آرایشی بسیار ساده و لباس هایی کاملا پوشیده...(دلم پره از بعضی از بازیگرای خانوم خودمون که گریم رو با آرایش شب عروسیشون اشتباه می گیرن!!)نه رنگ و لعاب می بینی و نه پوششی نامناسب...

 شاید یکی از دلایل پر مخاطب بودن آنها همین باشد... ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 91/8/16:: 9:31 صبح     |     () نظر
<      1   2   3      >
درباره

بیستجان لنجان

وضعیت من در یاهـو
خدادادموذنی بیستگانی
ای آفتاب عشق و عدالت شتاب کن باز آ قنوت باغچه را مستجاب کن این خاک تشنه بی‌تو به باران نمی‌رسد باغ خزان زده به بهاران نمی‌رسد خورشیدی و زمین و زمان در مدار توست مولای من بیا که جهان بی‌قرار توست تنها تو منجی بشر و آدمیتی اصلاً تویی که فلسفه‌ی خاتمیتی تو سِرّ سجده‌های ملائک بر آدمی تو رازِ سر به مُهرِ سحرهای عالمی ماتمکده‌ست کعبه‌ی بی‌تو، خلیل عشق چشمان توست کعبه، بیا ای دلیل عشق با صد هزار جلوه‌ی مشهود می‌رسی با نغمه‌ی الهی داوود می‌رسی موسی شدی و طور به سویت شتافته‌ست نیل است که به شوق تو سینه شکافته‌ست سیمای تو ز یوسف مصری ملیح‌تر همراه تو مسیح و تو از او مسیح‌تر آیات حسن و فضل و کمال تو بی‌حد است خوی و خصال تو همه عین محمد است همراه توست معجزه‌های محمدی داری به روی شانه عبای محمدی مولا بیا به دین بده روح دوباره‌ای با ذوالفقار فتح، شکوه دوباره‌ای برپاست نهروان و جمل‌های دیگری بیت الحرام و لات و هُبَل‌های دیگری هر سنگ را نگاه تو سجّیل می‌کند یا هر پرنده را چو ابابیل می‌کند باز آ که دست ظلم و ستم را قلم کنی باز آ که باز عدل علی را علم کنی باز آ که در مدینه قیامت به‌پا شود صحن و سرای حضرت زهرا بنا شود در چشم تو شکوه الهی خلاصه است صلح و جهاد تو همه عین حماسه است در هر نگات نور خدا موج می‌زند امید سیدالشهدا موج می‌زند آمیزه‌ی صلابت و احساس دیدنی‌ست در قامتت رشادت عباس دیدنی‌ست سمت تو آب‌های روان سجده می‌کنند بر خاک پات مُلک و مکان سجده می‌کنند بی‌انتهاست نامتناهی‌ست علم تو آئینه‌ی علوم الهی‌ست علم تو تا واژه واژه‌ات ملکوت حقایق است در هر نگات جلوه‌ی صد صبح صادق است داری به دوش پرچم باب الحوائجی در دست توست خاتم باب الحوائجی چشم رئوف توست بهشت برین ما نور ولایتت شده حصن حصین ما دلبستگی به رحمت تو در نهاد ماست پلکی بزن، نگاه تو باب المراد ماست شوق تو در هدایت ما بی‌نهایت است چشمان روشن تو چراغ هدایت است برپا شده‌ست در دل عالم چه محشری دیگر بتاب ماه خدا! یابن عسکری من تشنه‌ی نگاه توأم أیها العزیز دلتنگ روی ماه توأم أیها العزیز تا کی نصیب ماست «اَرَی الخَلق» و «لا تُری» کی می‌شود نوای «اَنا المَهدی» تو را … از سمت کعبه بشنوم ای جانِ جانِ جان «عَجّل عَلی ظُه
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
آهنگ وبلاگ